Přejít k hlavnímu obsahu

BYD předvedlo megawattové dobíjení u osobního elektroauta: kupte si jej do rodiny a položíte Dukovany

Jiří Palyza 26.03.2025
Exhibice dvou elektrovozidel
info ikonka
Zdroj: Ideogram (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

V segmentu nákladních automobilů je dobíjení výkonem v řádu megawattů dobře známé a vyvíjí se už několik let. U osobních verzí elektromobilů jde ale o novinku. Čínský výrobce BYD představil platformu "Super-e", která by dobíjení výkonem 1000 kW měla umožnit. Dva modely vozidel a odpovídající nabíjecí stanice jsou už k dispozici.

Kapitoly článku

V polovině března se automobilka BYD pochlubila dvěma novými modely elektromobilů Han L a Tang L, jejichž akumulátory snesou nebývale vysoký nabíjecí výkon. Obě vozidla využívají technologii s napětím 1000 V a podporují nabíjení výkonem 10C. Informaci přinesl server CarNewsChina.

Server InsideEVs Brazil k tomu doplňuje, že přidružená dobíjecí stanice je schopna nabíjet při napětí 1000 V proudem 1000 A, tedy výkonem 1 MW. Pro srovnání: Porsche Taycan unese nabíjení maximálním výkonem 320 kW.

Mohlo by vás zajímat

Vysoký nabíjecí výkon, přitom vcelku kompaktní baterie

Maximálního výkonu při nabíjení lze avšak dosáhnout pouze v režimu připojení dvou nabíjecích kabelů. V případě použití jednoho je to pouze 800 kW. Důvod je prostý: chlazení. Pokud by proud 1000 A tekl pouze jediným kabelem, bylo by velmi komplikované jej chladit na přijatelnou teplotu. Také by kabel musel být tak robustní, že by se to projevilo na komplikované manipulaci.

Limuzína Han L měří na délku přes 5 m, je tedy o něco větší, než běžný model Han. Ceny se pohybují podle výbavy mezi 34 až 44 tisíci eury, což je v přepočtu přibližně 850 000 Kč až 1 100 000 Kč.

Překvapivá je relativně malá baterie typu LFP, která má kapacitu pouhých 83 kWh. Podle čínské normy CLTC by měla umožnit dojezd 600 až 700 km. Co ale může být obrovskou výhodou, je rychlé dobíjení. Energie pro dojezd 400 km by měla být dobita během 5 min. I když tento údaj se také vztahuje k čínské normě CLCT, která je ve srovnání s evropskou méně přísná.

Han L s výkonem až 810 kW: rychlejší než Tesla Model S Plaid

Elektrovozidla BYD
info ikonka
Zdroj: BYD
Čínský výrobce BYD v polovině března představil dva nové modely elektrovozidel. Vynikají platformou, umožňující dobíjení extrémním výkonem až 1000 kW. Nesou přízvisko "Double Gun": vysokého nabíjecího výkonu lze dosáhnout pouze při použití dvou nabíjecích kabelů.

Základní model Han L je vybaven elektromotorem o výkonu 500 kW. Ve verzi s pohonem všech kol disponuje dvěma motory: vpředu je to jednotka s výkonem 230 kW a vzadu 580 kW. Celkových 810 kW tedy překonává i model Tesla Model S Plaid, jejíž pohonné jednotky dají max. 750 kW.

Očekává se, že Han L zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,7 s, a jeho maximální rychlost bude 305 km/h. Kuriozitou u verze s pohonem všech kol je zadní elektromotor, jehož rotor je schopen dosáhnout až 30 511 otáčet za minutu.

Mohlo by vás zajímat

BYD Tang L: sedmimístné SUV s výkonem až 810 kW

Nově představený elektromobil BYD Tang L je velké sedmimístné SUV, jehož vnější rozměry jsou podobné jako u modelu Han L. I pohonné jednotky sdílí se svým sourozencem stejné: základní verze o výkonu 500 kW a verze s pohonem 4x4 810 kW.

Na rozdíl od limuzíny Han L je SUV osazeno větší baterií, která má kapacitu 101 kWh. Dojezd je podle normy CLTC až 670 km. V Číně už byl zahájen předprodej, ceny vozidla se pohybují podle výbavy v přepočtu mezi 875 000 Kč až 1 150 000 Kč.

Mohlo by vás zajímat

Jedna věc překvapuje: kombinace technologie akumulátoru a rychlosti nabíjení

Baterie s technologií LFP jsou obvykle považovány za zdroje energie s pomalým nabíjením. Výrobci BYD, který v branži platí za specialistu na tuto technologii, se podařilo vyvinout platformu, která umožňuje použít extrémní nabíjecí výkon až 1000 kW.

Některé technické otázky ovšem zůstávají bez odpovědi. Zajímavé by bylo zjistit především to, jak BYD vyřešil chlazení baterie. Při tak velkém nabíjecím proudu dochází k obrovskému zahřívání baterie. Nebo se technikům podařilo drasticky snížit vnitřní odpor článků?

Zdroj: Inside EVs


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme