V posledních dnech se vyrojily dohady o tom, že Google chystá sociální síť pod názvem Google Circles. Takový závěr, alespoň v podobě, jak jej původně podal ReadWriteWeb a ostatní převzali, však patrně vyšel z nepochopení. Google popírá, že by chystal nový samostatný produkt. Ostatně jednu sociální síť už má — Orkut — a kolik z vás na ní je?
Google spíše vytváří a prohlubuje propojení svých stávajících služeb společenskými funkcemi, které mezi nimi vytvoří sociální síť pomyslnou, jež však rozhodně nebude službou samostatnou, oddělenou. A nadto už je nenápadně dostupná: nazývá se „Sociální kruh“ (Social circle).
Google nejspíše pracuje na významném vylepšení těchto funkcí, ježto patrně cosi ukázali Timovi O’Reillymu, jenž pak nepředloženě napsal posléze smazaný tweet ve znění: „Viděl jsem google circles, a vypadá to úžasně. Také je to jen špička ledovce.“ (Jenže z Internetu jen tak něco nesmažete.) Pro sloupek NetworkEffect potom e‑mailem vysvětlil, že se jen nechal článkem v RWW svést k tomu, že si předvedené vyložil ve smyslu článku.
O co jde Googlu především, to asi nejlépe přibližuje loňská prezentace Paula Adamse, který tehdy ještě pracoval pro Google jako vedoucí sociálního výzkumu v týmu zabývajícím se uživatelskou zkušeností (zkracuje se jako UX — user experience). Není bez zajímavosti, že Paula mezitím přetáhl Facebook.
Obálka knihy Social Circles
Z prezentace vyplývá, že v Googlu zkoumali sociální okruhy „přátel“ ve skutečném světě a interakce mezi nimi již léta. Leccos z problematiky odhalí Paul také v knize Social Circles, jež má vyjít v červenci.
Výzkum objasnil, že ve skutečnosti máme oddělené okruhy přátel, a s každým okruhem potřebujeme sdílet něco jiného — dokonce každému okruhu nastavujeme jinou svou tvář. Navíc většina lidí není pro nás opravdu přáteli, jsou to spíše jen známí; blízkých přátel míváme jen několik, ale zato s nimi interagujeme zdaleka nejčastěji a jsou pro nás nejdůležitější. I naše skutečné užívání Facebooku to odhaluje, jen Facebook tomu svým původním pojetím jedné hromady přátel vůbec neodpovídá, a z toho vzcházejí potíže.
V posledních letech představil Facebook řadu pokusů postupně to napravit: zavedl seznamy přátel, jenže těch prý využívá jen deset procent lidí. (A vhodně seznamy rozvrhnout a rozvrstvit není vůbec jednoduché.)
Úplně přepracoval skupiny — kterými se snaží postihnout okruhy přátel. Ale kolik skupin podle nového vzoru jste si už založili? Není to s námi, uživateli, snadné…