Twitter je dosud menší než Facebook, ale roste rychleji; roste vlastně nejrychleji ze všech služeb, které něco znamenají. V září měl 175 miliónů uživatelských účtů a jeho užívání se šíří celým světem. Založen byl roku 2006, ale teprve letos se dramaticky proměnil. Evan Williams, spoluzakladatel, byl ve středu příznačně závěrečným hostem každoročního Web 2.0 Summit v San Franciscu. To nejlepší na konec.
Twitter byl dlouho firmou velice malou, jen s desítkami zaměstnanců; ani nyní není se třemi stovkami lidí obrovský. Po většinu své existence se musil soustředit hlavně na budování a „škálování“ infrastruktury — objemem rostl vždy výrazně, třebaže ve vlnách, a výpadky serverů byly na denním pořádku; sama služba přitom zůstávala na úrovni nejskrovnější myslitelné; poskytovala jen nezbytné funkce, jen občas nepatrně vylepšované; a pak API, skrze které se na Twitter nabalil celý „ekosystém“ aplikací poskytujících to, co Twitter neuměl. A nikdo nechápal, jak chce Twitter jednou vydělávat…
Teprve letos si ve firmě našli čas a prostředky zaměřit se na to, jak služba vypadá a jak na lidi působí. Začali mobilními klienty a mimo jiné koupili Tweetie, z níž udělali oficiální aplikaci pro iPhone; pak se zaměřili na pořádnou předělávku webu, a také na příjmy.
Vše se podařilo výtečně. Nový web podnítil další vlnu růstu a peníze od inzerentů za sponsorované (promoted) tweety a trendy jen tečou: až sto tisíc dolarů za jeden promoted trend denně. Twitter pracuje teprve asi se čtyřicítkou inzerentů, ale jen do konce roku jich má být několik set. Zájem o inzerci vysoce převyšuje možnosti obchodního oddělení, které se musí rychle rozrůst…
A pořád je to teprve začátek…
Přáním Evana Williamse na blízkou budoucnost je zlepšení relevance — hodnoty toho, co Twitter uživateli předkládá, aniž by ho omezoval v počtu zdrojů, které může sledovat; chce uživateli poskytovat vysokou „návratnost pozornosti“. Bude to vyžadovat vyhodnocování relevance v reálném čase…
Prozatím doplnil vyhledávání o „top tweets“, a uznání sklízí za to, jakým způsobem nabízí v pravém panelu, koho ještě sledovat. Aby dokázal řadit pro uživatele zajímavé a relevantní tweety navrch v rámci timeline, to ho teprve čeká.
Twitter je sice počtem uživatelů dosud menší než Facebook, ale má proti němu jednu zásadní výhodu (již Facebook nejspíše tiše závidí): Twitter se vyvinul tak, že naprostá většina jeho uživatelů na něj píše veřejně. Nemusí — mohli by své kanály uzamknout — ale nečiní tak. Skoro celý obsah Twitteru je veřejný, je to neustávající globální tok nejrůznějších sdělení — a zlatý důl, ve kterém se ještě ani nezačalo kopat…
Analytické a marketingové společnosti se na ta data jen třesou (ač jsou veřejná, hromadně a komerčně je nelze získávat bez licence), a že by Twitter, Inc., jejich zájem sám nezvládl a nechce se o to starat, dohodl se s firmou Gnip, že ta bude data k analýze přeprodávat.
Facebook vlastní sociální graf — kdo se s kým přátelí; ten Twitteru chybí, sledování někoho na Twitteru neznamená více než jen zájem o jeho tweety. Facebooku se však do vydělávání peněz neustále plete soukromí uživatelů, kolem něhož musí našlapovat složitě a opatrně. Většina uživatelů Twitteru žádné soukromí neudržuje, takže není co řešit.
Evan Williams je přesvědčen, že otevřený tok informací činí svět lepším místem. Oproti Marku Zuckerbergovi má štěstí, že k otevřenosti nemusí uživatele tlačit nebo přesvědčovat — sami tak Twitteru užívají nadšeně a dobrovolně.