Jako zákazníci se obvykle zajímáme především o parametry zařízení na trhu; chceme pokud možno to nejlepší a hned, a kde to výrobce vezme, na to ani nepomyslíme — od toho je přece výrobce: aby to vyrobil.
Mnozí však nedokáží dostát našim přáním, jakkoli by chtěli. Klíčový konkurenční zápas se totiž odehrává i tam, kde jej jako zákazníci nevidíme: v továrnách na Tchaj‑wanu a v Číně. Vítězí v něm s přehledem — kdo jiný než Apple.
Jak dnes napsaly tchajwanské DigiTimes, Apple pro sebe obsadil 60 % veškeré světové výrobní kapacity dotykových panelů. Pohlcuje kapacitu dvou velkých výrobců: Wintek a TPK. Stojí za to připomenout, že Apple vždy objednává tytéž díly u více dodavatelů, často vzájemných soupeřů; vyhýbá se závislosti na dodavateli jediném. Je v obrovské výhodě díky tomu, že směr čistě dotykových zařízení uvedl. Nyní dokáže konkurenci účinně přidusit už velkými předběžnými objednávkami u prvotních výrobců. Na ostatní se pak nedostane.
Nedostatek kapacitních dotykových panelů způsobuje, že druhořadí výrobci tabletů a telefonů nemají ani naději vybavit svá zařízení dotykovými panely skleněnými a musí se spokojit s odporovým filmem, jenž má horší životnost a uživatelský pocit z něj je také horší, ale na trhu je ho poměrný dostatek.
Mezitím společnosti jako Samsung, Acer a HP spolupracují s jinými, menšími prvovýrobci panelů na zlepšení jejich výroby, ve snaze zajistit nezbytné díly pro sebe. Například Samsung vstoupil do technologického partnerství se Sintek Phototronics a zainvestuje do jejich nové továrny na displeje AMOLED.
Nedostatek dílů a tím omezená výroba hotových zařízení je pravděpodobnou skutečnou příčinou toho, proč se některé dlouho očekávané modely nejprve prodávají jen na některých trzích. Soudě podle e‑mailové odpovědi Steva Jobse na loňský dotaz týkající se dostupnosti prvního iPadu, Apple pro uvedení na určitý trh potřebuje prostě dostatečné skladové zásoby. Teprve až poleví prvotní nápor kupujících na jednom trhu, je asi možné nashromáždit dost kusů pro vstup na trh další. Budete‑li Američanům závidět možnost koupit si iPad 2 nebo iPhone 5 o mnoho měsíců dříve, pak vězte, že to není naschvál. Apple, slovy Jobse, „dělá, co může“.