Facebook ve své rivalitě s Googlem neváhal najmout vyhlášenou PR agenturu, Burson‑Marsteller, aby do předních médií prosadila články osočující službu „Sociální propojení“ (dříve vyvíjenou pod názvem „Sociální kruh“) z nehorázného porušování soukromí uživatelů. O sociálním propojení jsme napsali také v souvislosti s uvedením tlačítek „+1“, a posoudit závažnost „porušení soukromí“ můžete sami.
Snahu agentury poprvé prozradil blogger Christopher Soghoian, jehož B-M oslovila a nabídla mu i „pomoc s napsáním článku“ a pomoc s umístěním článku do předních médií. Soghoian to ovšem odmítl a posléze zveřejnil plný text jednoho emailu, v němž se agentura snaží nafouknout obavy kolem social circle. Agentura však nepřiznala, na čí objednávku pracuje.
O několik dní později vydal deník USA Today článek, ve kterém oznamuje, že i na ně se z Burson‑Marsteller obrátili. USA Today tvrdí, že jsou jen jedni z řady oslovených prestižních medií. Za očerňující kampaní podle nich stojí dvě hlavní osoby: bývalý hlasatel CNBC Jim Goldman a bývalý politický sloupkař John Mercurio; oba nyní pracují pro Burson‑Marsteller. John Mercurio je ostatně vidět jako odesilatel výměny se Soghoianem.
Ani v USA Today nevěděli, kdo si vše objednal; až webu The Daily Beast kdosi prozradil, že objednavatelem je — Facebook. A ten to ústy svého mluvčího údajně přiznal. Hlavním podnětem pro tajnou kampaň prý bylo, že Facebooku se nelíbí, že Google využívá jím shromážděná data, třebaže jen ta veřejná.
Je vidět, že Mark Zuckerberg neváhá hrát nefér, a že naše data uložená v našich účtech u Facebooku si žárlivě střeží, jako by byla jeho.
A Burson‑Marsteller ze sebe udělali kardinální pitomce, jestliže neváhali jít s něčím takovým za veskrze idealistickým bloggerem a očekávali, že to projde, a že to na ně nepraskne. Počkat, může někdo zaměstnaný v PR rozumět idealismu? Aha…