Zázrak z Kickstarteru
PikaBoost: flexibilní sada, aneb e-bike za 30 vteřin a naopak. Obr.: Livall
Americký start-up LIVALL popisuje PikaBoost jako přestavbovou sadu, která se bez použití jakéhokoliv nářadí připevní na sedlovku nad zadní kolo. Asistenci při šlapání, podobně jako u elektrokol, zajišťuje motor s třecím kolečkem, který následně pohání zadní kolo. PikaBoost má být vhodný pro nejrůznější povrchy, jako je silnice a lehký terén, a podle toho řídit výkon prostřednictvím inteligentního řídicího systému. Do systému je integrována také funkce tempomatu pro udržování nastavené rychlosti. Cyklista může v zásadě volit mezi třemi režimy včetně sportovního.
Kapacita baterie PikaBoost je 234 Wh a vystačí až na 30km cestu bez dobíjení. Nabíjení probíhá dvěma způsoby: klasickým nabíjením v zásuvce po dobu přibližně tří hodin nebo prostřednictvím vestavěného rekuperačního dynama. To znamená, že baterii PikaBoost lze nabíjet při jízdě z kopce nebo na rovném úseku (pak samozřejmě s vyšším odporem při šlapání). Výrobce tak slibuje téměř nekonečný dojezd: tvrzení, které lze ověřit pouze praktickým testem v reálných podmínkách. Rozměry pouzdra PikaBoost s vodotěsnou certifikací IP66 jsou praktických 66 x 34 x 13 cm a celá sada váží tři kilogramy. Mezi další vestavěné funkce patří zadní světlo, které funguje i jako brzdové světlo, a také ochrana proti krádeži pomocí Bluetooth a automatická detekce pádu v případě nehody.
Sadu si můžete v současné chvíli objednat za 339 dolarů (cca 7 500 Kč). Konkurence tuto cenu jen stěží překoná. Nevýhodou je, že dodávky z Kickstarteru začnou až v červenci. Minimálně začátek sezóny tak budete muset zvládnout ještě bez elektrické podpory.
Švédská alternativa
ZIpforce One: I tady z vašeho kola uděláte ebike za krátkouo chvíli. Obr.: Zipforce
Podobnou přestavbovou elektrosadu s třecím kolem jako je PikaBoost nabízí švédský výrobce Zipforce. Zipforce One je dodatečně namontovatelný motor, který promění jakékoli kolo v elektrokolo. Váží jen 2,7 kg a má umožnit až 60 km jízdy s elektrickou asistencí.
Princip pohonu je obdobně jednoduchý: K rámu a přední vidlici se přišroubuje držák. Poté do něj vložíte motor včetně baterie a můžete ihned začít jezdit. Protože i v tomto případě motor pohání plášť kola přímo přes třecí kolečko, není třeba nic měnit. K rámu je však ještě potřeba připevnit snímač, který měří frekvenci otáčení pedálů.
Zipforce One nemá displej ani řídicí jednotku. Zapíná se přímo na pouzdře a síla asistence šlapání se nastavuje pomocí otočného ovladače. Alternativně můžete použít aplikaci Zipforce One, která je k dispozici pro systémy Android a iOS.
Podle informací od výrobce má motor jmenovitý výkon 250 W, který se vypíná při rychlosti 25 km/h. Integrovaná baterie má kapacitu 313 Wh. S podporou malého pomocníka můžete při podpoře vlastního šlapání ujet maximálně 60 kilometrů. Jak Zipforce uvádí v často kladených dotazech, při maximální elektroasistenci se dojezd smrskne na 30 kilometrů. I Zipforce One je vybaven funkcí rekuperace, která způsobuje lehký brzdný účinek a zároveň dobíjí baterii. Doba nabíjení pomocí dodávané nabíječky je podle dodavatele přibližně čtyři hodiny.
I když Zipforce píše, že motor můžete snadno sundat a připojit k jinému kolu, je jasné, že k tomu byste potřebovali druhý, samostatně dostupný držák, který se připevňuje k rámu pomocí šroubů.
Dalším omezením jsou pneumatiky namontované na kole: Třecí kolo funguje pouze s poměrně slabými profily pneumatik pro zpevněné povrchy. Je proto nepravděpodobné, že by se Zipforce dal použít s většinou plášťů pro horská kola.
Sada Zipforce One Motor je k dostání za 14 144 Kč (plus cca 1 000 Kč poštovné) přímo v internetovém obchodě švédského výrobce.
Německá dynama
Velospeeder: Systém dvou elektromotorů pohání z obou stran ráfek zadního kola. Obr.: Velogical
Sady pro modernizaci elektrokol jsou k dispozici v mnoha variantách: Ráfky s nábojovými motory, motory namontovanými ve středech rámů nebo jak výše popsané sady s třecími koly. Trochu odlišný přístup než předcházející dva zvolil dodavatel Velogical. Na rozdíl od běžných systémů třecích kol, které pohánějí pneumatiku, jeho Velospeeder totiž pohání ráfek zadního kola.
I díky této koncepci není nutné vyměňovat kolo nebo instalovat motor a také se ušetří hmotnost. Vzhledově Velospeeder připomíná kdysi běžné dynamo na výrobu elektřiny pro cyklosvětlo, které známe ze starších kol. Ostatně to byla i původní činnost německého výrobce Velogical před vynálezem miniaturního motoru pro elektrokola.
Systém se skládá ze dvou motorů o velikosti zhruba slepičího vejce, které dohromady váží jen asi 500 gramů. Připevněné na levé a pravé straně rámu vedle ráfku jejich gumové třecí kroužky pohánějí ráfek kola a nutí jej otáčet se. Podle výrobce vydrží třecí kroužek až 10 000 km a nemělo by docházet k dalšímu opotřebení ráfku.
V závislosti na variantě dodává systém celkem 300 nebo 600 W a točivý moment až 40 Nm. Motor lze od ráfku odpojit pomocí rychloupínače a umožnit jízdu čistě svalovou silou bez dalšího odporu při šlapání a opotřebování. Baterie je poněkud provizorně zavěšena v malém textilním vaku na horní rámové trubce. V základním provedení má však bohužel jen mizivou kapacitu 95 Wh, což podle výrobce stačí na dojezd 15 až 18 km. Celková hmotnost systému se pohybuje mezi jedním a 2,5 kilogramy v závislosti na velikosti baterie.
Nejnovější verze Velospeederu je nyní k dispozici také pro celoodpružená horská kola a lze jím vybavit i všechny ostatní typy kol. Novinkou je regulace asistence šlapání, která však stojí příplatek 143 eur. Ceník s dalšími doplňky je bohužel velmi dlouhý a ani cena základní verze, 1131 eur (27 000 Kč) bez dopravy a montáže, není zrovna vstřícná.
Vzhledem k tomu, že přijatelná elektrokola lze pořídit již za 25 tisíc korun, musí být vlastní kolo na přestavbu něčím výjimečné. Nebo jste prostě ochotni utratit o něco více peněz, abyste si vyzkoušeli inovativní koncepci pohonu.
Zdroj: Kickstarter.com, Zipforce.se, Velogical-engineering.com