Přejít k hlavnímu obsahu

Dvojnásobná životnost, žádné kompromisy? Čína mění svět baterií

Josef Mika 03.06.2025
Baterie CATL
info ikonka
Zdroj: CATL

Výzkumníci se při vývoji baterií zaměřují nejen na materiál elektrod, ale i na složení elektrolytu. Testy tak ukázaly, že životnost nových lithium-metal baterií (LMB) může být až dvojnásobná při zachování extrémně vysoké hustoty energie.

Kapitoly článku

LMB jako příslib (nepříliš vzdálené) budoucnosti

Největší čínský výrobce baterií do elektroaut, společnost CATL, oznámil významný pokrok v oblasti lithium-metal baterií (LMB): jeho nové baterie kombinují zvýšenou energetickou hustotu se zdvojnásobenou životností oproti předchozím prototypům. Lithium-metalové baterie mají před sebou slibnou budoucnost v mnoha odvětvích, avšak jejich masové nasazení v automobilovém průmyslu si ještě počká. 

CATL považuje současný pokrok za významný milník na cestě k reálnému použití těchto technologií v elektromobilitě i letecké dopravě. Inženýři řeší zásadní dilema - jak najít ideální poměr mezi kapacitou a trvanlivostí baterií. Když se zaměří na maximální výkon, baterie se rychleji opotřebovává. Naopak při snaze o dlouhou životnost musí obětovat část kapacity.

Podle společnosti CATL má nejnovější prototyp dvojnásobnou životnost 483 cyklů a hustotu energie 500 Wh/kg. To překonává očekávání pro polovodičové baterie a představuje to přibližně dvakrát více než u současných nikl-mangan-kobaltových baterií, které obvykle dosahují hustoty 200 až 300 Wh/kg. 

Mohlo by vás zajímat

Klíčem je jiný elektrolyt

CATL přišla na to, co způsobuje problémy u lithium-metalových baterií - běžný elektrolyt totiž během provozu postupně ztrácí svou funkčnost a ke konci životnosti může ztratit až 71 % původní kapacity. Navíc se v baterii usazuje neaktivní lithium. Řešením bylo nasazení lithiové soli LiFSI, která má lepší vodivé vlastnosti a je stabilnější. Díky tomu vydrží baterie déle, i když má vysokou energetickou hustotu.

Jak říká Ouyang Chuying z výzkumného týmu CATL, jejich cílem je nyní propojit teoretické poznatky z laboratoří s tím, co skutečně funguje v komerčních bateriích.

Zjištění společnosti CATL naznačují, že by výzkum v průmyslu baterií měl věnovat větší pozornost trvanlivosti elektrolytu. Jiná studie zveřejněná letos v lednu, založená na výzkumu zdokonalených lithium-iontových baterií pro lékařské aplikace, dospěla k závěru, že pro prodloužení životnosti lithium-metal baterií je rozhodující vysoce koncentrovaný elektrolyt, který byl schopen dosáhnout 3 000 nabíjecích a vybíjecích cyklů při zachování 80 % původní kapacity.

Mohlo by vás zajímat

CATL investovala v loňském roce do výzkumu baterií 2,6 miliardy dolarů

Za průlomem v oblasti LMB stojí značné časové a finanční investice do výzkumu baterií. Jen loni CATL vynaložila na výzkum a vývoj 2,59 miliardy dolarů. Jsou to kroky a investice, které budou její konkurenti z celého světa těžko dohánět.

Ukazuje se, že výzkum LMB a baterií s pevným elektrolytem (solid-state-batteries) spolu úzce souvisí, protože obě mají stejné vlastnosti a mohou těžit z podobných inovací. Cílem obou je dosáhnout vyšší energetické hustoty, větší bezpečnosti článků a delší životnosti, což povede k lepším bateriím pro různé aplikace, zejména pro elektromobily.

Zdroj: CarNewsChina, YouTube/CATL


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme