Pokud máte dobré elektrokolo, a také dostatečně nabitou baterii, jízda se pro vás stane bezstarostným potěšením. Kdykoliv potřebujete asistenci elektromotoru, je k dispozici. Má to ale jednu nevýhodu: kromě kola a jezdce je také potřeba přepravovat několik kilogramů vážící baterii.
Motor ke své funkci totiž potřebuje dostatečnou zásobu elektrické energie. Po delší cestě je nutné baterii připojit k nabíječce a obnovit kapacitu elektrické energie na další cestu.
Mohlo by vás zajímat
Nejhorší e-bike na světě: elegantní elektrokolo jako noční můra

Elektrokolo s rekuperací
Francouzský start-up Pi Pop ovšem na to šel jinak a napájení elektrokola řeší bez baterie. Potřebnou energii kolu poskytují super kondenzátory, které se dobíjejí šlapáním.
Pomáhají také sjezdy z kopce, kdy požadovanou dávku elektrické energie poskytne rekuperace. Na první pohled jde o geniální systém, ovšem při bližším pohledu rychle odhalíte jeho slabá místa.
Značně omezený dojezd
Už jsme si zvykli na to, že moderní elektrokolo je schopné ujet na jedno nabití i 100 km. Super kondenzátorům kola Pi Pop oproti tomu dojde dech už po několika stech metrech. Důvod je jednoduchý: instalované kondenzátory nejsou konstruovány pro dlouhodobé uchovávání elektrické energie.
Namísto toho elektrickou energii, kterou získají cestou z kopce nebo intenzivním šlapáním, rychle uvolňují. Na tomto kole se o energii pro 250W motor stará především jezdec. A k dispozici je pouze krátkodobě. Výrobci koncept přirovnávají k hybridním vozidlům.
Mohlo by vás zajímat
Tip: elektrokolo s geniálním trikem – i přes svou standardní velikost se vejde do kufru běžného vozu

U hybridních vozidel se rekuperace využívá také. Je to v režimu brzdění elektromotorem, který nabíjí akumulátor. Jak je to ale v případě elektrokola – bude potřeba na něm jezdit hodně často, aby se kondenzátor dobíjel?
Podobný režim jízdy je ale každodenním pojížďkám po městě dost vzdálený. Cyklisté jsou rádi, když se při svažité silnici mohou alespoň chvíli svézt a nesnaží se zpomalovat odporem elektromotoru při jízdě z každého malého svahu.
Ale i ve městě, kde je kopcovitý profil, vám elektromotor pravděpodobně poskytne pouze krátké potěšení. Super kondenzátory nabízejí kapacitu pouhých 8 watthodin.
Z čistě matematického hlediska by tak elektromotoru měla dojít energie nejpozději po dvou minutách, a to i s plně nabitým kondenzátorem. Jezdec by poté byl odkázán pouze na vlastní svaly. To se ale může stát docela výzvou: kolo Pi Pop váží 22,5 kg.
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší elektrokolo světa na naší dálnici nepředjedete: navíc je určeno především pro armádu

Výrobce na kolo s kondenzátorem nasadil sebevědomou cenovku
I když ve svém marketingu výrobce kola tvrdí, že přenese hybridní technologie ze světa automobilů na elektrokola, je tento příměr dost vzdálený realitě. Je to proto, že energie, získaná rekuperací v hybridním automobilu je na zcela jiné úrovni, a to díky vyšším rychlostem, delší brzdné dráze a hmotnosti vozidla.
Pokud například automobil brzdí z rychlosti 100 km/h na konci dálnice, má k dispozici násobně více kinetické energie, než kdyby brzdil z rychlosti 20 km/h. Ta poté může stačit například k několikanásobnému rozjetí automobilu na rychlost 30 km/h. Spalovací motor může zůstat vypnutý a vůz celkově šetří energii.
U elektrokol jsou ovšem očekávání zcela jiná. Motor by měl poskytnout asistenci ve chvíli, kdy je potřeba hodně síly, tedy energie – například při dlouhých stoupáních. Tam, kde u hybridního automobilu nevyhnutelně nastupuje spalovací motor, elektrokolo Pi Pop zůstává odkázané na šlapání jezdce.
Pi Pop je tedy jen hodně těžké kolo, které v nejlepším případě nabídne dodatečnou pomoc ve velmi krátkých stoupáních. Jezdec bude muset většinou šlapat sám bez jakékoliv asistence. Proto by možná za cenu v přepočtu 67 000 Kč, kterou Pi Pop stojí v základní verzi se sedmistupňovým řazením Shimano, bylo lepší se raději poohlédnou po klasickém a výrazně lehčím kole. Za tu cenu existuje spousta atraktivnějších nabídek.
Zdroj: The Manual, Euro News, CycleChat