O nejnovější AMD Radeony není zájem
Na papíře vypadá duo grafických karet AMD Radeon RX 9070 a 9070 XT jako rozhodně dobrá volba, karty mají na svou třídu výkonu na rozdávání a i nízkou spotřebu. Ani maloobchodní cena není vůbec špatná, ta je nastavena na 599 dolarů (cca 13 000 korun). Jenže v obchodech vypadá cenová situace dost odlišně.
V českých e-shopech se Radeon RX 9070 prodává okolo 17 500 korun a dražší XT varianta rovnou nad 20 000 korun, což je cena, za kterou si už můžete pořídit alternativu od Nvidie RTX 5070 Ti, která je už minimálně o 20 % výkonnější. Problémem tedy není výkon karty, ale cena – ta zkrátka není konkurenceschopná a hráči raději zvolí grafickou kartu od Nvidie.
Nejvíce je tento trend patrný v průzkumu Steam Survey, kdy se do dat už propsala relativně nová grafická karta Nvidia RTX 5060 Ti (s 0,21 %). Ta se začala prodávat teprve v polovině dubna. Ani jeden z nejnovějších grafických akcelerátorů od AMD se do průzkumu nedostal.
Mohlo by vás zajímat
Procesory AMD na odpis? Některé starší čipy s vážnou bezpečnostní chybou zůstanou nezáplatované

Proč hráči upřednostňují grafické karty od Nvidie
Pokud nebudeme brát v potaz nižší cenu, dalším faktorem, proč hráči raději kupují grafické karty od Nvidie, je ten, že mají velké spektrum přínosných funkcí, jako je DLSS, což je upscaler rozlišení pro účely navýšení snímkové frekvence. Ten je podporován ve většině moderních her a dalo by se říct, že funguje lépe než alternativa od AMD – FSR.
Druhým důvodem může být výkonnější hardware pro ray tracing. I ten se stal za několik let velmi důležitým. Od první generace RT jader ušla Nvidia obrovský kus cesty a ray tracing už tolik nesnižuje snímkovou frekvenci. Důležitou roli v tom samozřejmě hraje i dříve zmíněné DLSS.
Přestože technologicky jsou nejnovější GPU od AMD i Nvidie podobně pokročilé, komunita hráčů je okolo GeForce karet bezesporu větší. Za tím stojí lepší propagace a dodatečné softwarové funkce jako RTX Remix pro tvorbu ray tracingu do starších her, Frame Generation nebo NVIDIA Broadcast, což je funkce sloužící pro nahrávání a streamování gameplaye s minimálním dopadem na výkon.