Přejít k hlavnímu obsahu

Hybridní pohon trochu jinak: BYD dává elektrický motor na první místo, spalovací mu sekunduje

Josef Mika 01.04.2025

Když se řekne hybrid, představíme si standardně vůz se spalovacím motorem, který jako dopomoc využívá slabší elektrický pohon. Tuto vžitou představu trochu boří čínská automobilka BYD, která vstoupila 1. dubna oficiálně na český a slovenský trh. Při premiéře představila tři modely (dva elektrické a jeden hybrid) a ukázala také, jak lze moderně pojmout hybridní pohon, když je v hlavní roli naopak elektrický motor a ten spalovací mu ve vhodných chvílích jen pomáhá. Podívejte se, jak nová technologie funguje.

Kapitoly článku

Model Seal U DM-i je prvním plug-in hybridem automobilky BYD pro evropský trh. Jedná se o velké SUV srovnatelné se Škodou Kodiak. Jeho pohonné ústrojí je založeno na technologii Super DM (Dual Mode): zahrnuje samotný elektrický hybridní systém (EHS), spalovací benzínový 4-válcový motor o objemu 1,5 l nazvaný Xiaoyun a baterii typu Blade o kapacitě 18,3 kWh. 

EHS (Electric Hybrid System) inteligentně upřednostňuje jízdu na elektřinu. Součástí systému je duální elektromotor, schopný dosáhnout až 15 000 otáček za minutu. Vlásenkové vinutí zajišťuje vysokou účinnost a přímé chlazení zase lepší odvod tepla. Díky technologii IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor) dosahuje celková účinnost elektronického řízení až 98,9 %.

Mohlo by vás zajímat

Tři provozní režimy

Významnou vlastností EHS od BYD je schopnost inteligentně přepínat mezi jednotlivými režimy. Elektrický pohon je upřednostňován vždy, kdykoli je to možné. Při plně nabité baterii a režimu EV se Seal u DM-i chová jako čistě elektrický vůz. Naopak při nízkém stavu nabití (SoC) se automaticky přepne do hybridního režimu s nízkou spotřebou paliva, což eliminuje obavy z omezeného dojezdu na elektřinu.

Seal U DM-i
info ikonka
Zdroj: BYD
SUV hybrid Seal U DM-i je jeden z prvních vozů čínského výrobce, které se začnou oficiálně prodávat v ČR.

K dispozici jsou přitom tři provozní režimy: 

  • Režim EV (pohon pouze elektrickým motorem (stejně jako čistě elektrický vůz)
  • Sériový režim HEV (spalovací motor pracuje ve svém vysoce účinném pásmu a vyrábí elektřinu pro pohon elektromotoru, sám nepohání kola)
  • Paralelní režim HEV (spalovací motor i elektromotor pohánějí kola současně, například při jízdě po dálnici nebo při předjíždění, kdy je potřeba vyšší výkon).

Celkový výkon systému dosahuje až 160 kW u verzí s pohonem předních kol a až 238 kW u variant s pohonem všech kol. Model BYD SEAL U DM-i s pohonem všech kol zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,9 sekundy – mnohem rychleji než srovnatelná vozidla se spalovacím motorem a pohonem všech kol.

Mohlo by vás zajímat

Bezpečná a odolná Blade Battery

Technologie Super DM zahrnuje také baterii typu Blade, kterou si automobilka BYD vyvinula a vyrábí sama. Je optimalizovaná pro hybridní modely. BYD Blade Battery vyniká bezpečností, což výrobce dokládá testem průrazu hřebíkem – nejpřísnějším testem tepelného selhání, jenž simuluje vážnou dopravní nehodu. 

Baterie neobsahuje kobalt ani nikl a jako katodový materiál využívá lithium-železo-fosfát (LFP), který zvyšuje bezpečnost, odolnost a tepelnou stabilitu. Akumulátor se skládá z řady tenkých podlouhlých článků připomínajících čepel (od toho název Blade). 

Taková konstrukce lépe absorbuje energii a optimalizuje pevnost v případě čelního, bočního nebo zadního nárazu. Delší a plošší design zároveň zlepšuje využití prostoru.

Zdroj: BYD


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme