Chytrý nápad Stellantis
Nákupy, krabice, balíky – každý, kdo pravidelně nakládá těžký náklad do auta, tento problém zná: cesta věcí z nákupního vozíku přes zavazadlový prostor vozu až k předním dveřím bytu je často těžkopádná. Automobilka Stellantis nyní získala patent na technologii, která by mohla v podstatě všem zjednodušit každodenní život. Jejím základem je skládací vozík, který se uloží přímo do elektromobilu a po vytažení se automaticky rozloží – princip připomíná záchranářská nosítka ze sanitky.

Patent na přepravní řešení vhodný pro každodenní použití
Koncem května byl zveřejněn patent udělený americkým patentovým úřadem, který popisuje řešení prvků zavazadlového prostoru – včetně výsuvného přepravního vozíku se čtyřmi koly, který je umístěn v předním zavazadlovém prostoru elektromobilu, tzv. frunku. (Frunk je složenina slov front – přední a trunk – zavazadlový prostor).
Po jeho vytažení se podvozek automaticky otevře a přemění se na vozík na kolečkách. Ten lze přímo naložit a dotlačit na místo určení – bez dodatečného překládání z nákupního vozíku do vozu nebo naopak.
Mohlo by vás zajímat
Jak rychle uhasit hořící elektroauto: Renault má řešení

Koncepce slibující univerzální použitelnost
Stellantis na patentových výkresech znázornil jako nosné vozidlo Ford F-150 – model mimo portfolio společnosti. To naznačuje, že technologie má být nezávislá na výrobci, ba dokonce by mohla být licencována třetím stranám.
Kromě standardního provedení je v patentu popsána i druhá verze, která více připomíná plochou skládací židli – s nízkou ložnou plochou a většími zadními koly. Podle patentu je určena pro přepravu objemného nebo vysokého zboží, jako jsou květináče nebo větší bedny. Oba modely lze kompaktně složit a přenášet pomocí integrovaného madla. Na výkresu je rovněž znázorněn malý elektromotor a baterie, které by mohly vozíky pohánět na krátké vzdálenosti.
Mohlo by vás zajímat
Koupili byste si ojetý elektromobil? Podle nejnovějších testů to není zas tak špatný nápad – je ale potřeba pečlivě vybírat

Kdy začne sériová výroba?
Zda a kdy se skládací vozík do kufru dostane do sériové výroby, se teprve uvidí. Stejně jako u mnoha jiných patentů zůstává nejasné, zda se jedná o studii technické proveditelnosti, nebo o konkrétní vývoj výrobku. Stellantis se zatím k dalším krokům nevyjádřil – ani k časovému rámci, ani k dostupnosti na jednotlivých trzích.
Rovněž nejsou k dispozici žádné podrobnosti o ceně. Pokud by se systém realizoval, mohl by být zpočátku zaveden jako volitelná výbava u dražších modelů. Uvedení na na evropských trzích by bylo reálné nejdříve v příštích letech.