Přejít k hlavnímu obsahu

Inspirace ze sanitek: tento vynález by mohl ukončil používání nákupních vozíků

Josef Mika 30.05.2025

Automobilka Stellantis podala patentovou přihlášku na nový systém v zavazadlovém prostoru: integrovaný rozkládací vozík má usnadnit přepravu nákupů a nákladu. Šikovně je k tomu využit většinou volný přední zavazadelník (tzv. frunk) elektrických aut.

Kapitoly článku

Chytrý nápad Stellantis

Nákupy, krabice, balíky – každý, kdo pravidelně nakládá těžký náklad do auta, tento problém zná: cesta věcí z nákupního vozíku přes zavazadlový prostor vozu až k předním dveřím bytu je často těžkopádná. Automobilka Stellantis nyní získala patent na technologii, která by mohla v podstatě všem zjednodušit každodenní život. Jejím základem je skládací vozík, který se uloží přímo do elektromobilu a po vytažení se automaticky rozloží – princip připomíná záchranářská nosítka ze sanitky.

rozkládací vozík v zavazadlovém prostoru
info ikonka
Zdroj: USPTO
Stejně jako v sanitce skládací lůžko by měl být v předním zavazadlovém prostoru elektroaut uložen skládací kolečkový vozík, do kterého se vejde běžný nákup.

Patent na přepravní řešení vhodný pro každodenní použití

Koncem května byl zveřejněn patent udělený americkým patentovým úřadem, který popisuje řešení prvků zavazadlového prostoru – včetně výsuvného přepravního vozíku se čtyřmi koly, který je umístěn v předním zavazadlovém prostoru elektromobilu, tzv. frunku. (Frunk je složenina slov front – přední a trunk – zavazadlový prostor).

Po jeho vytažení se podvozek automaticky otevře a přemění se na vozík na kolečkách. Ten lze přímo naložit a dotlačit na místo určení – bez dodatečného překládání z nákupního vozíku do vozu nebo naopak.

Mohlo by vás zajímat

Koncepce slibující univerzální použitelnost

Stellantis na patentových výkresech znázornil jako nosné vozidlo Ford F-150 – model mimo portfolio společnosti. To naznačuje, že technologie má být nezávislá na výrobci, ba dokonce by mohla být licencována třetím stranám.

Kromě standardního provedení je v patentu popsána i druhá verze, která více připomíná plochou skládací židli – s nízkou ložnou plochou a většími zadními koly. Podle patentu je určena pro přepravu objemného nebo vysokého zboží, jako jsou květináče nebo větší bedny. Oba modely lze kompaktně složit a přenášet pomocí integrovaného madla. Na výkresu je rovněž znázorněn malý elektromotor a baterie, které by mohly vozíky pohánět na krátké vzdálenosti.

Mohlo by vás zajímat

Kdy začne sériová výroba?

Zda a kdy se skládací vozík do kufru dostane do sériové výroby, se teprve uvidí. Stejně jako u mnoha jiných patentů zůstává nejasné, zda se jedná o studii technické proveditelnosti, nebo o konkrétní vývoj výrobku. Stellantis se zatím k dalším krokům nevyjádřil – ani k časovému rámci, ani k dostupnosti na jednotlivých trzích.

Rovněž nejsou k dispozici žádné podrobnosti o ceně. Pokud by se systém realizoval, mohl by být zpočátku zaveden jako volitelná výbava u dražších modelů. Uvedení na na evropských trzích by bylo reálné nejdříve v příštích letech.

Zdroj: Mopar Insiders, US Patent & Trademark Office


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme