Přejít k hlavnímu obsahu

Kolik elektřiny spotřebuje miliarda elektromobilů? Experti to spočítali

Jiří Palyza 15.06.2025
Tesla
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Možná vás napadne, proč zrovna miliarda? Vysvětlení je jednoduché. V současné době jezdí po celém světě přibližně 1,6 miliardy osobních a lehkých užitkových vozidel, a autobusů. Je velmi pravděpodobné, že do roku 2050 bude značná část z nich na baterie. Jaký objem elektrické energie navíc tedy lidstvo bude potřebovat, aby tato vozidla vůbec mohla jezdit?

Kapitoly článku

Silnice plné aut – pomůže elektromobilní revoluce?

Americký vydavatel publikací z oblasti automobilismu Ward's v roce 2010 odhadoval, že celosvětově je v provozu přibližně 1,015 miliardy motorových vozidel. Toto číslo zahrnuje kromě osobních automobilů také lehká, střední a těžká užitková vozidla, včetně autobusů. Naopak nejsou započtena terénní vozidla a těžké pracovní stroje.

Podle údajů amerického ministerstva energetiky se počet motorových vozidel do roku 2019 zvýšil na přibližně 1,49 miliardy. Celosvětový vozový park roste odhadem o 50 až 60 milionů nových vozidel ročně. Znamená to tedy, že celosvětově je v současné době v provozu přibližně 1,6 miliardy vozidel.

Mohlo by vás zajímat

V roce 2023 byl podíl elektromobilů přibližně 3 %. Předpovědi, jak rychle se bude celkový počet elektromobilů v dalších letech zvyšovat, se značně liší. Vzhledem k současným trendům ročního tempa růstu 8 % a ambiciózním klimatickým cílům různých vlád se nezdá být nereálné, že by se v letech 2040 až 2050 mohlo podařit překonat hranici jedné miliardy elektromobilů.

Má to ale jeden zásadní předpoklad: budou elektrické sítě schopny dodávat dostatečné množství elektrické energie pro jejich provoz? Kolik elektrické energie by flotila jedné miliardy elektromobilů skutečně potřebovala?

Mohlo by vás zajímat

Jaké množství elektrické energie bude svět potřebovat pro provoz elektromobilů

Zkusme si pro začátek stanovit referenční rámec: Mezinárodní energetická agentura IEA ve svém Globálním energetickém přehledu 2025 vypočítává, že v loňském roce bylo na celém světě vyrobeno přibližně 31 153 terawatthodin (TWh) elektřiny. Celosvětová poptávka po elektřině se tedy v roce 2024 oproti předchozímu roku zvýšila o 4,3 %.

V roce 2023 se růst poptávky oproti předchozímu roku stále pohyboval kolem 2,5 %. V letech 2010 až 2023 rostla celosvětová poptávka po elektřině v průměru o 2,7 % ročně. Bylo to v důsledku rostoucí elektrifikace řady odvětví a rychle rostoucí poptávky po energii velkých zemí, jako je Čína a Indie.

Podle údajů amerického ministerstva energetiky byla spotřeba elektromobilu v roce 2020 v průměru 2 363 kilowatthodin (kWh) za rok, včetně ztrát při nabíjení. Organizace ABI Research, která se zaměřuje na výzkum trhu, však na konci roku 2022 přišla s výrazně odlišnými údaji.

Mohlo by vás zajímat

Podle její studie činí průměrná roční spotřeba elektromobilu v Severní Americe přibližně 3 830 kWh. V asijsko-pacifickém regionu, který je největším trhem e-mobility, předpokládá výrazně nižší průměrnou spotřebu, a to 3 062 kWh ročně. Řidiči zde totiž cestují na mnohem kratší vzdálenosti.

Ve střední Evropě lze také počítat s mnohem nižšími nájezdy elektromobilů ve srovnání s USA. Z celosvětového hlediska lze proto předpokládat roční průměrnou spotřebu elektromobilu ve výši 3 000 kWh.

Pro srovnání: moderní elektromobily by měly dosahovat průměrné spotřeby přibližně 15 kWh elektrické energie na 100 km. Pokud bychom počítali s přibližným ročním nájezdem 15 000 km, odpovídá to roční spotřebě 2 250 kWh. Nicméně tato hodnota nezohledňuje ztráty, způsobené nabíjením.

Mohlo by vás zajímat

Stav elektrických sítí bude zřejmě mnohem důležitější než celkový objem elektřiny

Pokud tedy budeme vycházet z průměrné roční spotřeby elektromobilu ve výši 3 000 kWh, lze odhadnout dodatečnou poptávku, kterou vytvoří miliarda elektromobilů. Dá se tedy počítat s tím, že pro vozový park čítající jednu miliardu e-aut, bude zapotřebí přibližně 3 000 TWh elektřiny ročně. To zhruba odpovídá 10 % současné celosvětové spotřeby elektřiny za rok.

Vzhledem k tomu, že elektromobily by nahradily alespoň část vozidel se spalovacími motory, snížila by se také produkce a spotřeba fosilních paliv. Ropné rafinérie také spotřebovávají elektrickou energii. Její celkový objem lze odhadnou jen velmi přibližně: pravděpodobně se bude pohybovat kolem 200 až 300 TWh/ročně. Pokud bychom pro zjednodušení odečetli od spotřeby miliardy elektromobilů úsporu 100 TWh, zvýší elektromobily celosvětovou spotřebu elektřiny o 2 900 TWh.

Mohlo by vás zajímat

Tato data ale berte jen jako velmi přibližná. Skutečná poptávka může být výrazně vyšší, ale i nižší. Může to souviset se ztrátami při nabíjení, jejichž přesnou hodnotu neznáme, nebo vyšší energetickou účinností elektromobilů, která se může v návaznosti na technologický vývoj v příštích letech výrazně zlepšit.

Bez ohledu na neznalost přesných údajů je však zřejmé, že dodatečné navýšení spotřeby elektrické energie není zanedbatelné, nicméně stále se udržuje v reálných hranicích. Mnohem větší problém, než je celkový objem potřebné elektřiny, může představovat její dostupnost.

Elektrické sítě budou muset být schopné se vypořádat s rostoucí poptávkou a lokálními špičkami zátěže. Tu budou vytvářet miliony elektromobilů, jejich řidiči dorazí ke konci dne domů a zapojí svá vozidla do zásuvek.

V tomto ohledu bude potřeba mnohem rychleji elektrické sítě rozšiřovat, posilovat a vybavit technologiemi inteligentního vyvážení a distribuce elektrické energie do lokalit s vyšší poptávkou.

Ke slovu také přijdou systémy pro stabilizaci sítě a inteligentní řízení dynamického nabíjení. To by mohlo například kontrolovat proces nabíjení v jednotlivých městských částech podle zátěže v průběhu noci.

Zdroj: IEA.org, ABI Research


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme