Silnice plné aut – pomůže elektromobilní revoluce?
Americký vydavatel publikací z oblasti automobilismu Ward's v roce 2010 odhadoval, že celosvětově je v provozu přibližně 1,015 miliardy motorových vozidel. Toto číslo zahrnuje kromě osobních automobilů také lehká, střední a těžká užitková vozidla, včetně autobusů. Naopak nejsou započtena terénní vozidla a těžké pracovní stroje.
Podle údajů amerického ministerstva energetiky se počet motorových vozidel do roku 2019 zvýšil na přibližně 1,49 miliardy. Celosvětový vozový park roste odhadem o 50 až 60 milionů nových vozidel ročně. Znamená to tedy, že celosvětově je v současné době v provozu přibližně 1,6 miliardy vozidel.
V roce 2023 byl podíl elektromobilů přibližně 3 %. Předpovědi, jak rychle se bude celkový počet elektromobilů v dalších letech zvyšovat, se značně liší. Vzhledem k současným trendům ročního tempa růstu 8 % a ambiciózním klimatickým cílům různých vlád se nezdá být nereálné, že by se v letech 2040 až 2050 mohlo podařit překonat hranici jedné miliardy elektromobilů.
Má to ale jeden zásadní předpoklad: budou elektrické sítě schopny dodávat dostatečné množství elektrické energie pro jejich provoz? Kolik elektrické energie by flotila jedné miliardy elektromobilů skutečně potřebovala?
Mohlo by vás zajímat
Zlevní to výrobu e-aut? Korejští vědci vyvinuli super magnety pro elektromotory – mají význam i pro pohony dronů

Jaké množství elektrické energie bude svět potřebovat pro provoz elektromobilů
Zkusme si pro začátek stanovit referenční rámec: Mezinárodní energetická agentura IEA ve svém Globálním energetickém přehledu 2025 vypočítává, že v loňském roce bylo na celém světě vyrobeno přibližně 31 153 terawatthodin (TWh) elektřiny. Celosvětová poptávka po elektřině se tedy v roce 2024 oproti předchozímu roku zvýšila o 4,3 %.
V roce 2023 se růst poptávky oproti předchozímu roku stále pohyboval kolem 2,5 %. V letech 2010 až 2023 rostla celosvětová poptávka po elektřině v průměru o 2,7 % ročně. Bylo to v důsledku rostoucí elektrifikace řady odvětví a rychle rostoucí poptávky po energii velkých zemí, jako je Čína a Indie.
Podle údajů amerického ministerstva energetiky byla spotřeba elektromobilu v roce 2020 v průměru 2 363 kilowatthodin (kWh) za rok, včetně ztrát při nabíjení. Organizace ABI Research, která se zaměřuje na výzkum trhu, však na konci roku 2022 přišla s výrazně odlišnými údaji.
Mohlo by vás zajímat
S elektroautem ušetříte přes 70 tisíc korun ročně. Když ho budete používat jako úložiště

Podle její studie činí průměrná roční spotřeba elektromobilu v Severní Americe přibližně 3 830 kWh. V asijsko-pacifickém regionu, který je největším trhem e-mobility, předpokládá výrazně nižší průměrnou spotřebu, a to 3 062 kWh ročně. Řidiči zde totiž cestují na mnohem kratší vzdálenosti.
Ve střední Evropě lze také počítat s mnohem nižšími nájezdy elektromobilů ve srovnání s USA. Z celosvětového hlediska lze proto předpokládat roční průměrnou spotřebu elektromobilu ve výši 3 000 kWh.
Pro srovnání: moderní elektromobily by měly dosahovat průměrné spotřeby přibližně 15 kWh elektrické energie na 100 km. Pokud bychom počítali s přibližným ročním nájezdem 15 000 km, odpovídá to roční spotřebě 2 250 kWh. Nicméně tato hodnota nezohledňuje ztráty, způsobené nabíjením.
Stav elektrických sítí bude zřejmě mnohem důležitější než celkový objem elektřiny
Pokud tedy budeme vycházet z průměrné roční spotřeby elektromobilu ve výši 3 000 kWh, lze odhadnout dodatečnou poptávku, kterou vytvoří miliarda elektromobilů. Dá se tedy počítat s tím, že pro vozový park čítající jednu miliardu e-aut, bude zapotřebí přibližně 3 000 TWh elektřiny ročně. To zhruba odpovídá 10 % současné celosvětové spotřeby elektřiny za rok.
Vzhledem k tomu, že elektromobily by nahradily alespoň část vozidel se spalovacími motory, snížila by se také produkce a spotřeba fosilních paliv. Ropné rafinérie také spotřebovávají elektrickou energii. Její celkový objem lze odhadnou jen velmi přibližně: pravděpodobně se bude pohybovat kolem 200 až 300 TWh/ročně. Pokud bychom pro zjednodušení odečetli od spotřeby miliardy elektromobilů úsporu 100 TWh, zvýší elektromobily celosvětovou spotřebu elektřiny o 2 900 TWh.
Tato data ale berte jen jako velmi přibližná. Skutečná poptávka může být výrazně vyšší, ale i nižší. Může to souviset se ztrátami při nabíjení, jejichž přesnou hodnotu neznáme, nebo vyšší energetickou účinností elektromobilů, která se může v návaznosti na technologický vývoj v příštích letech výrazně zlepšit.
Bez ohledu na neznalost přesných údajů je však zřejmé, že dodatečné navýšení spotřeby elektrické energie není zanedbatelné, nicméně stále se udržuje v reálných hranicích. Mnohem větší problém, než je celkový objem potřebné elektřiny, může představovat její dostupnost.
Elektrické sítě budou muset být schopné se vypořádat s rostoucí poptávkou a lokálními špičkami zátěže. Tu budou vytvářet miliony elektromobilů, jejich řidiči dorazí ke konci dne domů a zapojí svá vozidla do zásuvek.
V tomto ohledu bude potřeba mnohem rychleji elektrické sítě rozšiřovat, posilovat a vybavit technologiemi inteligentního vyvážení a distribuce elektrické energie do lokalit s vyšší poptávkou.
Ke slovu také přijdou systémy pro stabilizaci sítě a inteligentní řízení dynamického nabíjení. To by mohlo například kontrolovat proces nabíjení v jednotlivých městských částech podle zátěže v průběhu noci.
Zdroj: IEA.org, ABI Research