Ačkoliv by se mohlo zdát, že vzhledem k nedostatku volných .cz domén se budou více registrovat koncovky jako .eu nebo .com, opak je pravdou. Podíl .cz domén vzrostl v letošním roce na bezmála 65 % ze všech domén, které si zákazníci koupili nebo prodloužili u Active 24.
Obecně platí, že adresa na .cz doméně je díky své všeobecné známosti považována za nejvíce atraktivní a zákazníci se ji snaží registrovat jako první variantu. Příčin trendu rostoucího zájmu o .cz adresy může být několik. „Je možné, že atraktivní názvy na generických doménách jako .com jsou již vyčerpány ve větší míře než u .cz koncovek, přeci jen si je registruje celý svět. Zákazníci mají také často registrován stejný název na několika doménách a po čase se rozhodnou si nechat pouze .cz variantu,” vysvětluje František Grunt, marketingový ředitel Active 24.
Ani na .cz koncovce však často nebývá snadné nalézt atraktivní adresu, která by již nebyla obsazena. Celkový počet .cz domén má totiž na konci října dosáhnout jednoho milionu. Pak přicházejí na řadu další koncovky. Nejvíce oblíbené po .cz jsou koncovky .eu, .sk a .com.
Když ani zde zákazník neuspěje, východiskem mohou být vysloveně exotické koncovky. Akciové společnosti často kupují adresy na doméně státu Americká Samoa (.as), televize zase využívá doménu Tuwalu (.tv). Pro české zákazníky jsou zajímavé i doménové koncovky .to, .se a .me, pro které nabízí čeština zajímavé využití, například uhlidame.to, objev.me, sbal.se. Největším skokanem je ovšem kolumbijská doména .co, jejíž prodeje u Active24 vzrostly za poslední rok o 320 %. „Koncovka .co je vhodnou alternativou, pokud je žádaná adresa na .com doméně obsazena,“ říká k tomu František Grunt.