Záchranná akce bez ztráty lidských životů
Morning Midas byla postavena v roce 2006 čínskými loděnicemi Xiamen Shipbuilding Industry a patří k flotile lodí určených pro export čínských elektromobilů do celého světa. Požár na ní vypukl 3. června kolem půlnoci, kdy byla loď na cestě z čínského přístavu Jen-tchaj do mexického Lázaro Cárdenas. Kouř byl poprvé spatřen stoupající právě z paluby, kde byly uskladněny elektromobily.
Americká pobřežní stráž potvrdila, že všichni členové posádky byli úspěšně evakuováni a nezranění. Námořníci se nejprve přesunuli na záchranný člun a následně byli převzati lodí Cosco Hellas, která byla jednou ze tří plavidel odpovídajících na nouzový signál.
Londýnská společnost Zodiac Maritime, která loď spravuje, uvedla, že posádka okamžitě zahájila nouzové hašení pomocí lodních protipožárních systémů. Navzdory jejich úsilí se však situaci nepodařilo dostat pod kontrolu.

Elektromobily jako rizikový náklad
Přeprava elektromobilů po moři představuje stále větší výzvu pro námořní dopravu. Lithium-iontové baterie jsou při požáru extrémně problematické – hoří při vysokých teplotách a jejich uhašení může vyžadovat až 30 tisíc litrů vody. Navíc se mohou znovu vznítit i po několika hodinách od zdánlivého uhašení.
Z celkového počtu necelých 800 elektromobilů na palubě je 65 plně elektrických vozidel a 681 hybridních. Stále není jasné, které značky automobilů se na lodi nacházely, ani co přesně požár způsobilo.


Morning Midas váží 46 800 tun a na palubě má podle odhadů 350 metrických tun plynového paliva a 1 530 metrických tun nízkosirného paliva. Americká pobřežní stráž spolupracuje se společností Zodiac Maritime na koordinaci záchranných prací a monitoruje situaci kvůli možnému úniku škodlivých látek do oceánu. Na místo byl vyslán remorkér na podporu záchranných a hasicích operací.
Mohlo by vás zajímat
Sezóna už sice skončila, požáry baterií elektrokol ale hrozí i nadále: čeho byste se měli vyvarovat?

Rostoucí problém námořní dopravy
Incident s Morning Midas není ojedinělý. Pojišťovna Allianz ve své nejnovější zprávě upozorňuje na rekordní počet požárů lodí v roce 2024 - celkem 250 případů, z nichž 30 procent se týkalo kontejnerových a nákladních. S boomem čínského elektromobilního průmyslu narůstá i počet speciálních automobilových trajektů.
Společnost SAIC Motor prostřednictvím své dceřiné společnosti Anji Logistics již provozuje jednu z největších flotil v Číně, zatímco výrobce BYD masivně rozšiřuje své kapacity pro námořní dopravu.
Tento incident pravděpodobně urychlí diskuse o bezpečnostních standardech pro přepravu elektromobilů po moři. Pojišťovny již varují před rostoucími riziky spojenými s dopravou těchto vozidel, zejména vzhledem k jejich vysoké hodnotě a požárním rizikům.
Zdroj: cnevpost, Marine Traffic, Japan Times, Worldcargo news