Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Umělá inteligence úřaduje i v bankovnictví

Promotion 07.05.2024
AD
Zdroj: rawpixel.com/Freepik

Denně slýcháme o dalších odvětvích, ve kterých začíná hrát důležitou roli AI. Bankovnictví přitom bývá často opomíjeno, přestože právě zde AI zastává důležité úkoly už docela dlouhou dobu.

Kapitoly článku

Pojem umělá inteligence (AI) se dnes často zobecňuje na tzv. generativní AI, reprezentovanou velkými jazykovými modely typu ChatGPT. Jistě proto, že právě generativní AI představuje aplikaci umělé inteligence, dostupnou dnes prakticky všem uživatelům internetu. Rozhodně ale nejde o první aplikaci AI, která má zásadní dopad na bankovní sektor, jak vysvětluje Pavel Běťák, IT Area Lead, zodpovědný za vývojové oddělení České spořitelny: „V oboru finančních služeb se technologie AI využívá už na řadu use cases, avšak typicky v podobě aplikací strojového učení, kde slouží například k odhalování pokusů o podvodné transakce i dalších bezpečnostních rizik. Je ale pravdou, že generativní AI otevírá i mnoho dalších příležitostí, jak si ušetřit práci, zvyšovat efektivitu a dále zkvalitnit naše služby klientům.“

Služby na míru

Umělá inteligence pomáhá v bankách nejen se zajištěním bezpečnosti, ale také při každodenní obsluze klientů. 

Bankovnictví je postaveno na obrovském množství klientských dat, která mohou banky se zapojením technologií umělé inteligence využít ve prospěch klienta, ať už v podobě plně personalizovaných nabídek, procesů a produktů. V tomto případě se ale nejedná o generativní AI. Ta je naopak hojně využívána při interakci s klienty  na chatech nebo při hovorech, kde klientům dokáže nabídnout lepší dostupnost a při standardních dotazech také lepší a rychlejší odezvu. 

Funkce, které jsou podporovány umělou inteligencí, tak například rozšiřují i nabídku internetového bankovnictví George České spořitelny a pravděpodobně ještě letos bude možné vést s Georgem konverzace v přirozeném jazyce. To je možné jen a pouze díky generativní AI. 

AD Pavel Běťák
Pavel Běťák, IT Area Lead, zodpovědný za vývojové oddělení České spořitelny
Zdroj: Česká spořitelna

Chytrý asistent

Zatímco analýzy podporované AI zůstávají navenek spíše skryté, nástup generativní AI se zásadně odrazí ve způsobu, jakým pracovníci bank plní své každodenní úkoly. Česká spořitelna je jednou z mála organizací, které již ve svém běžném provozu intenzivně testují nástroj Copilot pro Microsoft 365. Aktuálně s ním v bance pracuje 170 zaměstnanců, kteří zjišťují, jak jim tato služba může usnadnit a pomoci zefektivnit jejich každodenní práci. „Od nasazení Copilota pro Microsoft 365 na všech našich kancelářských pozicích máme velká očekávání. Měl by nám usnadnit tvorbu textů, zpracování analýz nebo třeba vyhledávání a sumarizaci informací. Například v oddělení HR může AI pomoci s předvýběrem vhodných uchazečů, stejně jako s párováním profilů zaměstnanců a aktuálně volných pracovních míst,“ uvádí Pavel Běťák. 

Všichni zaměstnanci České spořitelny mají také už dlouhou dobu možnost využívat ChatGPT, který mají dostupný ve vyšší kvalitě, než je jeho free verze. S ohledem na bezpečnost navíc všechny dotazy zadané do AI zůstávají v uzavřeném prostředí a nikdy tak neopustí bezpečností perimetr České spořitelny a nejsou využívány pro trénování GPT modelu, jako je tomu u veřejného ChatuGPT. 

Obdobně Česká spořitelna dbá na pravidla a bezpečnostní opatření i v případě Copilota pro Microsoft 365. Proto je i zde vyloučeno, aby Microsoft na základě dat zadávaných pracovníky banky dále trénoval svůj model AI. 

Pro Českou spořitelnu to navíc nejsou jediné zkušenosti s AI v každodenním provozu. Už delší dobu mohou všichni vývojáři v rámci oddělení IT pracovat s nástrojem GitHub Copilot, který pomáhá s generováním běžných částí zdrojového kódu. A jen pro zajímavost – s 1 500 zaměstnanci má Česká spořitelna největší bankovní oddělení IT v celé republice.

Měření

Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud