Reklamy míří i na WhatsApp
Vlastník oblíbeného komunikátoru, technologický gigant Meta, plánuje zobrazování reklam. Ty by se měly zobrazovat ve stavové obrazovce provozovatelů kanálů v rubrice Aktuality. Podle vyjádření zástupců společnosti to má umožnit uživatelům i společnostem lepší propagaci kanálů v části Prozkoumat.
I navzdory této inovaci WhatsApp ujišťuje, že pro soukromé konverzace, hovory a aktualizace stavu bude i nadále platit šifrování metodou end-to-end, tedy mezi koncovými body. Přístup k obsahu by tak měli mít pouze účastníci komunikace.
Pro zobrazování reklam WhatsApp využívá různé údaje
Rozhodnutí provozovatele aplikace mnoho uživatelů nepotěší, o to více v souvislosti s tím, že reklama by měla být personalizovaná. K jejímu přizpůsobení na míru bude WhatsApp využívat různé údaje o uživatelích, včetně země a města bydliště a jazykového nastavení. Bude zahrnuto také chování uživatelů u stávajících reklam.
Aplikace WhatsApp, která je už přes deset let součástí koncernu Meta nabízí možnost propojení účtů s dalšími svými službami: Facebookem a Instagramem. To umožňuje využívat vlastní reklamní preference z propojených aplikací, a přizpůsobit tak zobrazování reklam i ve WhatsAppu.
Postupné zavádění v delším časovém období
Společnosti, které budou mít zájem inzerovat v prostředí WhatsAppu, musejí mít v komunikátoru své účty. Meta v té souvislosti sdělila, že novinku spustí s několika vybranými partnery. Přesný časový rámec zavádění v různých částech Evropy ale prozatím zůstává nejistý. V branži se předpokládá, že globální zavedení bude trvat několik měsíců.
V sekci Aktuality mají uživatelé také přístup k takzvaným kanálům, ve kterých mohou sledovat příspěvky od různých poskytovatelů. Do budoucna WhatsApp plánuje možnost nabízet placené předplatné kanálů a jejich provozovatelé získají možnost jejich výraznějšího zobrazení a umístění prostřednictvím reklamy.
Meta čelí kritice: hrozí odštěpení WhatsAppu?
Podle informací od provozovatele komunikační služby WhatsApp ji každý měsíc využívají tři miliardy uživatelů. Polovina z nich, čili přibližně půl druhé miliardy denně navštíví sekci Aktuality.
Zakladatelé komunikátoru původně slibovali, že jej budou provozovat bez reklamy za symbolický roční poplatek ve výši jednoho dolaru nebo eura. V roce 2014 aplikaci koupil Facebook za cenu přibližně 22 miliard dolarů. Od jejího zpoplatnění ale ustoupil.
Americký úřad pro ochranu hospodářské soutěže obviňuje Facebook, tedy současnou Metu, že převzetím WhatsAppu vyřadil z trhu konkurenci a soudně se domáhá opětovného odštěpení WhatsAppu z koncernu Meta. Bývalý spoluzakladatel komunikátoru, Brian Acton, nyní podporuje alternativní komunikátor Signal.
Zdroj: TechCrunch