Co nevíte o pneumatikách?
Pneumatiky jsou vyrobené z odolných pryžových směsí. Výrobci se snaží je navrhovat tak, aby vydržely vysoké kilometrové nájezdy. Technologie jejich výroby ovšem není úplně triviální záležitost. Moderní pneumatiky jsou složitější, než jak to máme dlouhodobě zažité.
Pláště obsahují jeden, v některých případech i více, sotva viditelných pruhů, které jsou přes celý běhoun a plní důležitou ochrannou funkci.
Mohlo by vás zajímat
S elektroautem ušetříte přes 70 tisíc korun ročně. Když ho budete používat jako úložiště

Záhadný pás na pneumatikách
Sotva viditelný pruh se v technickém žargonu označuje jako komínový pás. Anglické slovo „chimney“, které se pro jeho označení používá, odkazuje na tvar pásové vložky v průřezu a vysoký podíl „sazí“, tedy uhlíku či jeho směsí.
A jakou funkci tento prvek vlastně plní? Výrobci pneumatik často používají při výrobě pryžových směsí pro běhouny směsi silikonu. Ten se mimo jiné také hodně využívá v elektrotechnice, protože jde o materiál, který slouží jako dobrý izolant.
Silikonové směsi se používají pro zlepšení jízdních vlastností, a to zejména při brzdění na mokré vozovce. Integrovaný vodivý pás, v automobilové branži označovaný jako „chimney compound“, proto vyžaduje zvýšený podíl uhlíku. Materiál, který se pro jeho výrobu používá, se nazývá Carbon Black Compound. Při jeho vsazení do běhounu pneumatiky se také testuje, zda je její vodivost správná.

Elektrostatický náboj, který může vznikat během jízdy, může být problém například při tankování. Pokud by došlo k jeho výboji například u benzinového čerpadla, mohou se benzinové výpary snadno vznítit, nebo dokonce explodovat. Samozřejmě ani cestující by neměli dostat při vystupování elektrický impuls.
Proto je do běhounu pneumatiky integrován důležitý souvislý vodivý pás, který odvádí vznikající elektrostatický náboj. Komín může být široký jen několik milimetrů, ale souvislý, aby zůstal neustále v kontaktu s povrchem vozovky. Výrobci dbají na to, aby moderní pneumatiky byly vybaveny tímto typem deflektoru.
A jen pro zajímavost na závěr: materiál, který se používá pro výrobu automobilových pneumatik, je obvykle nažloutlý a často i průhledný. Teprve přidáním příměsí, typicky na bázi uhlíku, vzniká známá černá barva.
Zdroj: Kraussmaffei