Americká Federální obchodní komise (FTC) podala stížnost na společnosti Avast Limited, Avast Software a Jumpshot. FTC tvrdí, že se úspěšný dodavatel bezpečnostního softwaru podílel na nekalém shromažďování informací o prohlížení stránek uživateli prostřednictvím rozšíření prohlížeče a antivirového softwaru, jejich neomezenému ukládání a prodeji bez náležitého upozornění a bez souhlasu uživatelů.
Ve stížnosti se tvrdí, že společnost Avast rovněž klamala uživatele tvrzením, že software bude chránit jejich soukromí tím, že bude blokovat sledování třetími stranami, a neinformovala spotřebitele odpovídajícím způsobem o tom, že jejich podrobné a znovu identifikovatelné údaje o prohlížení budou prodány.
Zdroj: X/TwitterFTC order will ban Avast from selling browsing data for advertising purposes, require it to pay $16.5 million over charges the firm sold browsing data after claiming its products would block online tracking: https://t.co/jGNur9Ezfx #privacy /1
— FTC (@FTC) February 22, 2024
Co Avast prodával
Americký regulační úřad uvedl, že v letech 2014 až 2020 prodal Avast prostřednictvím své dceřiné společnosti Jumpshot data uživatelů více než 100 firmám, včetně zprostředkovatelů dat a reklamních, marketingových a datových analytických společností. Avast souhlasil s urovnáním případu s FTC. Podle navrhovaného příkazu zaplatí 16,5 milionu dolarů a bude jí zakázáno prodávat nebo licencovat jakékoli údaje o prohlížení webu pro reklamní účely.
Zdroj: X/Twitter1. Avast promised users it would protect their browsing data from online tracking—but then did the exact opposite. @FTC’s action against Avast makes clear that browsing data is sensitive, and firms that sell this data could be violating the law. https://t.co/R41ci2LE8j
— Lina Khan (@linakhanFTC) February 22, 2024
Společnost Avast bude rovněž povinna odstranit data o prohlížení webu předané společnosti Jumpshot a veškeré produkty nebo algoritmy, které společnost Jumpshot z těchto údajů odvodila, informovat dotčené zákazníky a zavést komplexní program ochrany osobních údajů.
Jak shromažďování probíhalo
Pro shromažďování dat používal Avas rozšíření pro prohlížeče, zabezpečený prohlížeč Avast, mobilní software Avast a počítačový software Avast. Údaje o prohlížení obsahovaly informace o vyhledávání uživatelů na webu a o navštívených webových stránkách - odhalovaly tak například náboženské přesvědčení spotřebitelů, jejich zdravotní problémy, politické názory, polohu, finanční situaci, návštěvy obsahu zaměřeného na děti a další citlivé informace.
V roce 2013 společnost Avast koupila Jumpshot, konkurenčního poskytovatele antivirového softwaru, který se poté přejmenoval na analytickou společnost. V letech 2014 až 2020 společnost Jumpshot údajně prodávala informace o prohlížení, které společnost Avast shromažďovala od uživatelů.
FTC zjistila, že společnost Avast před prodejem dat svým klientům použila vlastní algoritmus k odstranění informací, které by mohly uživatele identifikovat. Tento proces však nebyl dostatečný k anonymizaci informací o prohlížení stránek uživatelů.
Když se například uživatelé zajímali o rozšíření pro prohlížeče od Avastu, byli informováni, že Avast "zablokuje otravné sledovací cookie soubory, které shromažďují údaje o aktivitách při prohlížení", a že "ochrání soukromí tím, že zabrání ... webovým službám sledovat online aktivity", a sliboval, že jeho software pro stolní počítače "ochrání soukromí". Nepravdivě také tvrdil, že bude osobní údaje uživatelů předávat pouze v souhrnné a anonymní podobě. Společnost Avast souhlasí s vyrovnáním, ale s obviněními nesouhlasí.