Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

CES 2023: do světa elektromobility vstupuje Sony a BMW představilo citlivku na čtyřech kolech

Jiří Palyza 06.01.2023

Veletrh CES se neobešel ani bez novinek v oblasti elektrických aut. BMW vystavuje vůz, který mluví a prožívá emoce, Sony představila vlastní značku elektromobilů, na které pracuje společně s firmou Honda.

Kapitoly článku

Digitalizace mění automobily v počítače na kolech a budoucnost je v technologiích umělé inteligence a digitálních službách namísto výkonu. BMW chce do budoucna vyrábět mluvící automobily a elektronický gigant Sony se chystá zaútočit na špičku nabídky s novou značkou. Transformace automobilového průmyslu vede k nové konkurenci.

K příležitosti zahájení technologického veletrhu CES v Las Vegas nabídl mnichovský výrobce vozů BMW velkolepou show: krátký film s Arnoldem Schwarzeneggerem a Davidem Hasselhoffem, a legendárními hollywoodskými auty Herbie a KITT. Poté se konala ukázka toho, jak může automobil libovolně měnit barvu. To už BMW prezentovalo před rokem. Šlo o vůz, jehož kapota byla pokryta elementy e-inkoustu. Dokázaly ale měnit barvu pouze mezi bílou a šedočernou. Současný i Vision Dee jde ale dál.

BMW prezentovalo vůz, který hovoří a prožívá emoce

bmw

BMW představilo na veletrhu CES v Las Vegas koncept vozu, který nejenže hovoří a mění barvy, ale měl by vytvořit novou úroveň spojení vozidla s člověkem. | Zdroj: BMW

Nejvýznamnější inovace elektrického sedanu BMW i Vision Dee se ale týkají interiéru. Kromě hovořícího softwaru, který má vytvořit emocionální spojení mezi strojem a člověkem, a dokonce projevovat své vlastní emoce, je v kokpitu nápadná absence obvyklých displejů. Místo toho hraje roli širokoúhlého displeje celé čelní sklo. Tachometr, navigace a všechny ostatní informace se na čelním skle zobrazují prostřednictvím head-up displeje. A můžete si zvolit, zda se mají zobrazit pouze některé informace, nebo zda se má s reálným prostředím prolínat celý digitální svět.

Tato technologie se objeví od roku 2025 v nejnovější generaci modelů BMW, kterou spojuje označení "Neue Klasse". To potvrdil generální ředitel koncernu, Oliver Zipse. A publikum ujistil, že jde o mnoho víc, než jen vizi. Interiér vozidla působí spartánsky: nejsou zde žádné kliky dveří, přístrojová deska, ovládání teploty, spínače či tlačítka. Centrálním řídícím prvkem je systém senzorů v místech, kde je v současných automobilech zabudovaná přístrojová deska. Řidič si hlasem nebo gesty ruky určuje, které informace chce zobrazit na čelním skle. Když vůz stojí, může se pomocí stmívatelných skel zcela odříznout od okolní reality.

Vizí budoucnosti je auto jako společník

Show s filmovými a televizními auty měla hlubší význam: VW brouk Herbie a Hasselhoffův inteligentní sporťák KITT ze seriálu Noční jezdec reprezentují stroje s pocity. Vizí budoucnosti, kterou se snažil šéf BMW v Las Vegas prodat, je vůz jako "společník". Dosáhnout toho chce díky inteligentnímu softwaru.

Tradiční hráči automobilového průmyslu se už léta obávají, že technologičtí giganti jako Apple a Google, kteří dominují v oblasti smartphonů a internetu, by časem mohli převzít i klíčovou roli v oblasti vozidel. Zejména funkce Apple CarPlay a Google Android Auto, které přinášejí známé propojení vozu s chytrými telefony, jsou některými výrobci potenciálně vnímány jako trojské koně online gigantů. Je totiž zřejmé, že velká část budoucích obratů přijde nikoliv z prodeje automobilů, ale spíš prostřednictvím digitálních služeb. Není náhodou, že BMW experimentovalo s automatickým stmíváním v rámci placeného předplatného.

Vlastní značka automobilu od Sony je "Afeela"

afeela

Sony přivezla koncept vozu Afeela, který vznikl ve spolupráci s Hondou. Jeho zadní část nápadně připomíná modely Porsche. | Zdroj: Sony Honda Mobility

Zipse se tváří v tvář novým soupeřům zachoval vzdorovitě. Nejde o to, kdo má větší obrazovky a silnější výpočetní výkon nebo kdo napíše nejvíce softwarového kódu. Důležité je, jak zákazníci vůz vnímají a jak na ně osobně zapůsobí. Vedlejším efektem kokpitu BMW bez displejů by také mohlo být, že digitální obři nebudou mít prostor pro vlastní rozhraní.

Krátce předtím proběhlo také představení u Sony, ovšem ve srovnání s BMW s mnohem menší okázalostí. Šéf společnosti Kenichiro Yoshida nechal prototyp vozu představit zcela věcně – v Las Vegas už potřetí. Sony na něm nyní pracuje ve společném podniku s výrobcem automobilů Honda. A oba partneři nenechali nikoho na pochybách, že to myslí vážně. Před uvedením na trh, které je stanoveno na rok 2026, je tedy na světě vlastní značka: Afeela.

45 kamer ve vnitřním prostoru

Společnost Sony chce mimo jiné využít své silné stránky v oblasti technologií umělé inteligence, zábavy a senzorů fotoaparátů, uvedl v rámci prezentace novinky šéf společnosti Sony Honda Mobility, Yasuhide Mizuno. Nový vůz vychází z designu dvou předchozích prototypů Sony, ale například zadní část ve srovnání s předchozími koncepty více připomíná Porsche. Vůz bude vybaven 45 kamerami a dalšími senzory, mimo jiné také pro automatické řízení. Neobvyklým detailem je displej mezi předními světlomety, který může zobrazovat informace pro osoby jedoucí před vozem.

Na rozdíl od přístupu BMW je palubní deska zcela zaplněna displeji. Sony, která je se systémem PlayStation gigantem v oblasti videoher, a má také hudební společnost a hollywoodské studio, chce v autě poskytovat zábavu.

Zdroj: The VergeTechCrunch


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme