V posledních letech přibývá stížností pedagogů v mateřských a základních školách na klesající základní dovednosti dětí. Mají problémy se samostatně obléci, obout, snižuje se úroveň jemné motoriky. Při právě probíhajících zápisech na základní školy měly děti na některých z nich jako jeden z úkolů zavázat tkaničku. Pro mnoho se to ukázalo jako neřešitelný problém. „Z více než dvaceti dětí, které dorazily k zápisu, uměly udělat funkční kličku na tkaničce jen dvě,” popisuje úroveň dovednosti Lenka Malá, učitelka na jedné z jihočeských škol. Stoupá ale úroveň specializovaných dovedností, umějí anglická slova, vyrobit hrneček nebo zacházet s internetem, tablety a chytrými telefony. Tento trend potvrdila i studie Digital Diaries společnosti AVG Technologies, poskytovatele nástrojů pro internetovou a mobilní bezpečnost, soukromí a optimalizaci více než 172 milionům aktivních uživatelů, mezi více než 6 000 matkami v 10 zemích včetně Česka. Tradiční přelomové okamžiky v životě dětí, jako například první jízda na kole, jsou předstihovány digitálními dovednostmi, třeba používáním chytrého telefonu nebo spuštěním internetového prohlížeče.
Průzkum pro skupinu ve věku 3 až 5 let odhalil, že více dětí zvládne hrát počítačovou hru (66 %) nebo ovládat mobilní telefon (47 %), než si zavázat tkaničku (14 %) či plavat (23 %). Studie Digital Diaries mimo jiné přinesla i zajímavé zjištění, že čeští respondenti ze všech zúčastněných zemí považují mobilní technologie za přínosné pro raný vývoj dětí zdaleka nejméně (13 %). Naopak zdaleka nejvíce věří v přínos mobilních technologií v tomto ohledu rodiče ze Spojených států (47 %).
Některá klíčová zjištění průzkumu:
0–2 roky – „Sharenting“ vítězí nad soukromím
Stále víc rodičů dopřává potomkům digitální otisk dřív, než se naučí chodit nebo i než se narodí.
-
81 % dotázaných matek přiznalo, že nahrály fotku svého dítěte na internet. Většinu fotek tvoří obrázky před prvními narozeninami (62 %) a 30 % snímky v prenatálním stádiu.
-
Tzv. „Sharenting“, tj. sdílení pokroku dětí na sociálních sítích, je většinou určen přátelům a rodině (80 %)
3–5 let – Raději tablet než koloběžku?
Dovednosti spojené s technologiemi převažují nad praktickými dovednostmi.
-
57% dětí ovládá nejméně jednu aplikaci na chytrém telefonu či tabletu – nárůst o 38 % za poslední 3 roky
6–9 let – Mazání hranice mezi skutečným a virtuálním světem
Ve věku 6 až 9 let je internet hluboce zakořeněn v životech dětí.
-
89 % dětí používá internet, 16 % používá Facebook.
-
Jedna z pěti matek (19 %) uvádí, že se její dítě za poslední rok na internetu setkalo s agresivním chováním.
„Naše děti přicházejí na tento svět s fanfárou aktivit na sociálních sítích, již od pár měsíců věku jsou utišovány pomocí digitálních zařízení a o světě kolem nich se tak dozvídají doslova z displeje. Jak často se však rodiče zamýšlejí nad tím, co v dlouhodobém i krátkodobém horizontu znamená výchova dětí v dnešním propojeném světě? Můžeme vidět náznaky nevhodného chování, které v tomto mladém věku může vést ke kyberšikaně dokonce i v námi kontrolovaném prostředí, kde se dítě pohybuje. A odtud je už jen krůček k daleko větší otevřené síti jako Facebook,” dodává Tony Anscombe, Senior Security Evangelist ve společnosti AVG Technologies. „Rodiče si nemohou dovolit zůstat lhostejní, jelikož děti v tomto věku nejsou emocionálně vybaveny, aby mohly čelit všem zážitkům na internetu. Pokud svým dětem poskytnou přístup k připojeným zařízením (tj. telefonům, tabletům, herním konzolím a čemukoliv jinému, co je připojeno k internetu), musejí převzít zodpovědnost za jejich bezpečnost a soukromí.”
Průzkum Digital Diaries společnosti AVG byl poprvé proveden před čtyřmi lety a dotazuje matky dětí do devíti let na dopad technologií na rodinný život. Nyní se průzkumu zúčastnilo 6 017 rodičů ze Spojeného království, Spojených států, Francie, Německa, Španělska, České republiky, Austrálie, Brazílie, Kanady a Nového Zélandu. Dotazování bylo realizováno pomocí Research Now a analýza výsledků probíhala v listopadu a prosinci 2013.
Zdroj: TZ AVG.