Disney+ se rozhodl, že také ukončí volné sdílení hesel mimo jednu domácnost. Je zde ale odklad: generální ředitel Bob Iger oznámil, že opatření budou přijata až v příštím roce. Zároveň se také zdraží varianta streamovací služby bez reklam. Dodává, že v USA bude Disney+ bez reklam stát dvojnásobek částky než při spuštění služby v listopadu 2019. Protože byl v té době k dispozici i levnější tarif včetně reklamy, rozhodlo se pro něj přibližně 40 % uživatelů.
V rámci prezentace čtvrtletních výsledků společnosti Disney Iger sdělil, že "provozovatel aktivně zkoumá způsoby jak řešit sdílení účtů a nejlepší možnosti, které by dovolovaly sdílení účtů mezi přáteli a rodinou." Ještě v tomto roce chce společnost aktualizovat smlouvy s předplatiteli a rozšířit je o podmínky, které se týkají zásad sdílení. V průběhu roku 2024 pak chce zavést opatření, která povedou ke zpeněžení v současnosti nelegálně sdílených účtů.
V současných předplatitelských smlouvách je jediná zmínka, a to že uživatelé nesmějí "sdílet své přihlašovací údaje se třetími stranami". Dále se už neřeší, zda je v pořádku, pokud účty používají přátelé nebo rodinní příslušníci, kteří nežijí ve společné domácnosti.
V novém oznámení zástupci provozovatele Disney+ sdělili, že ve vybraných trzích v Evropě bude také spuštěna verze s reklamami, a to za měsíční poplatek 5,99 USD. Tento tarif Standard s reklamami bude dostupný v Dánsku, Francii, Německu, Itálii, Norsku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a ve Velké Británii. I cena současných nabídek se ale má zvýšit.
Co se týče nelegálního sdílení účtů, konkurenční Netflix zpočátku postupoval opatrně a byl si vědom velkých rizik, které to na velmi konkurenčním trhu představuje. Postupem času přitvrdil a uživatelé začali být přímo vyzýváni, že pokud jsou součástí účtu i mimo jeho domácnost, měli by si pořídit účet vlastní. Zároveň mohou stávající předplatitelé pro svůj účet přidat za poplatek další uživatele mimo domácnost.
Navzdory nespokojenosti uživatelů se černé scénáře nenaplnily a zvolený postup vede k vyššímu počtu abonentů i vyššímu příjmu společnosti. Netflix odhaduje, že dříve ke službě přistupovalo přibližně 100 milionů uživatelů s hesly sdílenými z jiných domácností.
Důvodem jsou vzniklé náklady
Předplatné služby Disney+ je levnější než u Netflixu. Tomu by ale brzy mohl být konec. | Zdroj: Mika Baumeister/Unsplash
Společnost Disney i další poskytovatelé streamingu se doposud smiřovali s vysokými ztrátami s cílem získat na trhu větší podíl a ohrozit dominantní postavení Netflixu. Zejména velká hollywoodská studia se ale nyní snažit dostat své finance pod kontrolu. Iger oznámil, že v rámci série Star Wars a komiksů Marvel bude vznikat méně pořadů, a to, co se natočí, by mělo být levnější. Zvýšením ceny si Disney chce také otestovat míru atraktivity a nepostradatelnosti svých filmů a seriálů pro uživatele.
V posledním čtvrtletí se společnosti Disney podařilo snížit ztráty ze streamingu zhruba o polovinu. Divize i přesto vykázala provozní ztráty ve výši 512 milionů USD. Studiu Warner se podařilo stlačit provozní ztrátu streamovací divize na tři miliony USD z 518 v porovnání se stejným čtvrtletím loňského roku. U Paramount+ došlo k mínusu ve výši 424 milionů USD ve srovnání se 445 miliony o rok dříve.
Disney má navíc problém se zmenšujícím se trhem kabelové televize v USA, který byl svého času pro společnost velmi lukrativní. Tím se zmenšuje i polštář, který doposud pomáhal kompenzovat ztráty ze streamingu. V minulém čtvrtletí klesly příjmy z tradiční televize o sedm procent na 6,7 miliard USD a provozní výsledek se snížil o 23 procent na 1,9 miliardy USD.
Mnoho amerických domácností se předplatného kabelové televize vzdává a přechází na streaming. Iger ani nevyloučil, že by se společnost Disney mohla zbavit televizního byznysu a kanálů, jako je například ABC. I nyní uvedl, že budoucnost společnosti Disney vidí především ve třech oblastech: filmech, zábavních parcích a streamování.
Studia ale v oblasti streamování soutěží nejen s Netflixem, ale také s technologickými giganty Apple a Amazon, kteří na svých službách vydělávají miliardy. Ve světle problémů společnosti Disney už se také objevila spekulace, že by gigant v zábavním průmyslu mohl být koupen společností Apple. Iger na to po prezentaci čtvrtletních čísel odpověděl, že o tom nechce spekulovat.
Zdroj: MarketWatch, Variety