Krátce před zahájením mezinárodního automobilového veletrhu IAA v Mnichově se ukazuje, že řada německých automobilek překvapivě zlepšuje podmínky pro nákup svých modelů se spalovacími motory, a to na úkor modelů elektrických. Podle aktuální studie německého trhu, kterou vypracoval renomovaný institute CAR - Center Automotive Research z Duisburgu, zároveň hrozí cenový šok pro e-auta, protože německá vláda na přelomu roku sníží dotace na ně.
Od 1. ledna 2024 se "ekologická prémie" pro nefiremní kupce menších e-aut sníží ze 4500 eur na 3000 eur (tedy ze zhruba 108 000 na 72 000 korun). Podle autorů studie mnozí výrobci již toto snížení zohlednili ve svých aktuálních nabídkách, protože dodací lhůty e-aut jsou často dlouhé. Od 1. září 2023 navíc již firmy nebudou dostávat na nákup nových automobilů ekologický příspěvek.
V současné době se spotřebitelé kvůli výhodnějším podmínkám stále více zaměřují opět na auta se spalovacími motory. Podle studie bylo 30 nejžádanějších modelů v srpnu nabízeno s průměrnou slevou 17,8 %, což je nejvyšší sleva za poslední dva roky. Zároveň výrobci během jednoho měsíce snížili vlastní slevy na elektrická auta z 9,3 procenta na 8,7 procenta ceníkových cen.
V současné době je například Volkswagen ještě schopen dodat některé modely na domácí trh během letošního roku za starých, výhodnějších dotačních podmínek. I tak je ale možné, že Tesla brzy spustí nové kolo snižování cen, které povede k výraznému poklesu zisku zejména německých výrobců.
Zdroj: CAR