Euro NCAP je Evropský program pro hodnocení nových automobilů (European New Car Assessment Programme). Jeho hlavním cílem je zlepšovat bezpečnost nových automobilů na trhu. Provádí testy a hodnocení bezpečnosti vozidel. Tyto testy zahrnují různé aspekty, jako jsou ochrana dospělých pasažérů, ochrana dětí, ochrana chodců a další. Výsledky testů jsou prezentovány ve formě hvězdiček. Čím více hvězdiček, tím bezpečnější je vozidlo.
Nyní Euro NCAP tvrdí, že používání dotykového displeje místo fyzických nebo dotykových spínačů s sebou nese bezpečnostní rizika, protože řidiči jsou nuceni procházet menu a přitom se rozptylovat od řízení. Podle nových pokynů pro rok 2026, které zahrnují požadavky, aby vůz získal pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti, budou muset být blinkry, výstražná světla, stěrače, klakson a SOS funkce ovládány řádnými spínači.
Vozidla v Evropě využívají systém eCall, který automaticky volá na bezplatnou tísňovou linku 112, pokud se vozidlo stane účastníkem vážné dopravní nehody. Lze jej aktivovat také ručně stisknutím tlačítka.
"Nadměrné používání dotykových displejů je problémem celého odvětví, kdy téměř všichni výrobci vozidel přesouvají klíčové ovládací prvky na centrální dotykové displeje, což nutí řidiče odpoutat pozornost od silnice a zvyšuje riziko nehod z důvodu rozptýlení," řekl Matthew Avery, ředitel strategického rozvoje Euro NCAP.
"Nové testy Euro NCAP, které se mají uskutečnit v roce 2026, budou výrobce motivovat k používání samostatných fyzických ovládacích prvků pro základní funkce intuitivním způsobem, čímž se omezí doba, po kterou nebudou mít oči na silnici, a podpoří se tak bezpečnější jízda."
Ačkoli je testování Euro NCAP dobrovolné, je široce podporováno několika vládami EU a společnosti jako Tesla, Volvo, VW a BMW využívají pětihvězdičkové skóre k tomu, aby se potenciálním kupcům pochlubily bezpečností svých vozidel. Dobré výsledky v oblasti bezpečnosti jsou jedním z nejpřesvědčivějších prodejních argumentů při pořizování nových vozidel. Proto se očekává, že automobilky přizpůsobí své konstrukce tak, aby nově zavedené normy splňovaly. V tomto ohledu je pravděpodobně nejvíce ohrožena společnost Tesla, která nedávno upustila od fyzických páček a funkce směrových světel přesunula na haptická tlačítka na volantu.
Zdroj: Euro NCAP, Cybernews, EU, Arstechnica