Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Evropská komise: Facebook lže uživatelům, jejich data mění za peníze z reklamy

Jakub Fišer 23.07.2024
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Výkonný orgán Evropské unie (EU) – Evropská komise – zahajuje další tažení proti společnosti Meta. Jablkem sváru je placený tarif na Facebooku a Instagramu, podle kterého údajně uživatelé nebudou vystavováni personalizované reklamě. Podmínky programu „zaplať, nebo odsouhlas naše pravidla“ prý nejsou transparentní a uživatele uvádí v omyl.

Kapitoly článku

Předplatné Facebooku a Instagramu prý není v pořádku

V listopadu loňského roku společnost Meta spustila vlastní předplatné. Prostřednictvím něho nabízí uživatelům možnost zaplatit za odstranění reklam na platformách Facebook a Instagram. Hlavní myšlenkou předplatného je, že po zaplacení 239 Kč měsíčně nebude Meta používat vaše osobní údaje pro zobrazování personalizované reklamy.

V opačném případě budou mít uživatelé stále možnost používat Facebook a Instagram zdarma, ale s reklamami. Společnost Meta tvrdí, že „bude i nadále nabízet lidem bezplatný přístup k personalizovaným produktům a službám bez ohledu na jejich příjem“. Tento systém „zaplať, nebo sleduj reklamy“ se ale moc nezamlouvá Evropské komisi.

Mohlo by vás zajímat

Evropská komise podnikne právní kroky

Komise konkrétně naznačuje, že společnost Meta uvádí uživatele v omyl tím, že své platformy popisuje jako bezplatné, pokud se rozhodnou neplatit za předplatné, ačkoli ve skutečnosti zpeněžuje jejich osobní údaje zobrazováním cílených reklam. Tuto „berličku“ prý spotřebitelům dostatečně nevysvětluje a ještě ke všemu je tlačí k tomu si vybrat. Tím by mohla Meta porušovat zákon o digitálních službách (DSA).

„Meta tlačí na uživatele, aby se okamžitě rozhodli, aniž by je předem upozornila, poskytla jim dostatečný čas a skutečnou příležitost posoudit, jak by tato volba mohla ovlivnit jejich smluvní vztah se společností Meta, a to tím, že jim před rozhodnutím neumožňuje přístup k jejich účtům,“ uvádí Síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC), pracovní skupina vedená Evropskou komisí.

Částečně je to skutečně pravda, protože během zavádění nových pravidel pro konzumaci reklamy Meta postupně zobrazila vyskakovací okna uživatelům. V jisté fázi už nebylo možné vyskakovací okna přeskočit a uživatel si musel vybrat, jinak nemohl dál platformy firmy Meta používat.

Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg
Zdroj: Billionaire Mark Zuckerberg Philantrophy / Flickr

Meta má čas do září

CPC dle nejnovějších informací zaslala společnosti Meta dopis, v němž uvádí řadu způsobů, kterými podle ní společnost porušuje spotřebitelské zákony. Společnost musí odpovědět do 1. září. Pokud Meta nepřijme vhodná opatření k vyřešení problémů, může Evropská komise proti společnosti podniknout donucovací kroky, které mohou zahrnovat i sankce.

Zdroj: Evropská komise


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme