Vozy Toyota Prius vypadají na pohled jako ty, které snímkují pro Street View — jenže na nich není žádné logo. Na stojanu na střeše auta jsou upevněny jak kamery, tak radary, tak snímače laserové. Zkušební auta se projíždějí po okolí San Francisca již přinejmenším po celý tento rok, jenže v utajení. Stojan na střeše sice jistou pozornost budí, ale většina svědků takové auto přejde s tím, že prostě něco měří nebo snímkuje — no a co…?
Jedno z nich natočil již v lednu blogger Scobleizer, jenže neměl tehdy tušení, o co jde. Je vidět, že řidič prudce zpomalí, jakmile si povšimne, že je natáčen. Jakýsi Brian Monroe vyfotografoval jedno auto jen o několik dní později. Nyní se však můžeme podívat i dovnitř.
Auta prozatím potřebují velice podrobnou mapu, nikoli nepodobnou snímkům ze Street View: každou trasu, kterou dokáže projet auto samořídící, musil předtím projet řidič a osnímkovat; je potřebné zachytit všechno značení vodorovné i svislé. Google je tedy ještě hodně vzdálen sci‑fi představě toho, kterak robotický mozek řídí po neznámé silnici jen podle navádění satelitního.
Zbývá položit si otázku, k čemu to všechno? Auto bez řidiče? — Které auto nikoho neveze, nemá přece smysl; když už někdo jede autem, zpravidla řídit chce, a rád, ačkoli denní dojíždění stále stejnou cestou může být otravné.
Některá auta však nejezdí proto, aby převezla někoho, nýbrž něco. Jenže dovedete si představit, jak za vámi jede osmitunka bez řidiče? Ale počkejte, možná by jela mnohem bezpečněji!
Vyvíjená technologie však nemusí být využita jen k tomu, aby řidiče nahradila úplně. Auta se jen mohou stát ještě bezpečnějšími: automat by mohl chránit před následky mikrospánku, mohl by zabránit srážce… Jenže ve všech takových úvahách vyvstává otázka, kdo by tedy měl mít při řízení navrch: řidič‑člověk, anebo automat?