Google si dal za úkol jednu věc. Ze své mapové služby chce daleko přesněji a účinněji odstraňovat falešné recenze a svoji oblíbenou službu tím očistit od nemalého množství datového smetí a falešných hodnocení, které neodrážejí reálnou zkušenost uživatelů. Lidem chce dopřát, aby viděli a měli možnost číst pouze skutečné recenze od reálných uživatelů.
Každý den je v prostředí mapové služby Google zveřejňováno několik milionů recenzí obchodů, restaurací, kadeřnictví, kaváren a dalších míst a služeb, které uživatelé navštěvují a následně hodnotí. Ve své blogovém příspěvku nyní internetová firma zveřejnila i svou strategii pro odhalování a odstraňování falešných hodnocení.
K rozpoznání falešných recenzí od domnělých uživatelů Googlu slouží nový algoritmus. Přestože prostředí Map Google kontroluje hodnotící příspěvky ještě před jejich zveřejněním, nový algoritmus je pro boj s fake obsahem velkým pomocníkem.
Díky implementovanému algoritmu se Googlu podařilo odstranit více falešných recenzí než v předchozím období – v meziročním srovnání je to o 45 % více. Algoritmus s prvky strojového učení byl zveřejněn už v loňském roce. Falešná hodnocení se mu daří rozpoznávat mnohem účinněji.
Jak falešná hodnocení algoritmus Google rozpoznává?
Algoritmus internetové firmy každodenně analyzuje dlouhodobější příznaky a opakující se vzorce chování: například zda účet udělil stejné hodnocení několika restauracím. Dalším ukazatelem fake recenze může být, když například některý podnik najednou obdrží větší množství více- nebo dokonce pětihvězdičkových hodnocení. Takové výskyty algoritmus vyhodnocuje jako krajně podezřelé a nevěrohodné.
Filtr fake recenzí by měl zachytávat nejen opakující se vzorce nebo hromadné "útoky", tedy výskyty uměle vytvářených hodnocení, ale také jednotlivé případy. Skutečnost, že algoritmus disponuje technologií strojového učení a na jednotlivých případech dokáže sám sebe trénovat a zdokonalovat, pomáhá úspěšně odhalovat falešná a podezřelá hodnocení i při jejich neustále rostoucím trendu.
Za účelem zdokonalení Google spolupracoval i s lidmi, které původci falešných hodnocení kontaktovali v prostředí jiných platforem. Analýzou prošly i informace od prodejců, kteří u svých aktivit zaznamenali skokový nárůst pětihvězdičkových hodnocení. Rady, jak rozpoznat fake recenzi, Google poskytl i koncovým uživatelům mapové služby.
Zdroj: Google Blogspot, Reddit, TechSpot