Příjmy z počítačových her by měly letos dosáhnout až 105 miliard amerických dolarů. Právě i díky růstu videoherního průmyslu se ale hráči stále častěji dostávají do hledáčku kybernetických zločinců. A platí to obzvláště pro letní měsíce, kdy začíná další sezona a roste množství zveřejňovaných informací o očekávaných herních novinkách. Toto období začíná v červnu veletrhem E3 (Electronic Entertainment Exposition), který se koná v Los Angeles a který je etalonem pro celý herní průmysl, a končí v září, uvedením nejdůležitějších titulů pro nadcházející sezonu. Letos jde především o americké hry FIFA18 od EA Sports a PES2018 od japonského Konami.
Miliardový byznys
Ačkoli by se někdy mohlo zdát, že počítačové hry jsou okrajovou záležitostí, pravda je přesně opačná – videoherní průmysl je jedním z nejvýznamnějších odvětví ve světě spotřebitelského IT. Obrat je přitom vyšší než v případě dalších oblastí zábavního průmyslu, kterým je všeobecně věnována větší pozornost – ať už jde například o filmy nebo hudbu. Nemalé peníze se točí v herním byznysu také v České republice. V loňském roce odhadovala poradenská firma PwC objem tržeb na českém herním trhu na více než dvě miliardy korun, což je zhruba o 7 procent více než v roce 2016. Pro rok 2017 předpokládá PwC další růst na téměř 2,2 miliardy korun. „Průměrné roční tempo růstu do roku 2020 by pak mělo činit přibližně šest procent,“ uvedl mluvčí PwC Pavel Heřmanský. Více než polovinu výnosů českého herního trhu představují tržby za hry pro PC a herní konzole, zatímco zbylou část tvoří hraní na mobilech, tabletech, sociálních sítích nebo příležitostné hraní na webech. Právě příležitostné a sociální hraní přitom roste nejrychleji – až o 7 procent ročně. Podle Českého statistického úřadu hraje počítačové hry přes internet téměř pětina celé české populace, přičemž ve věkové skupině mezi 16 a 24 lety hraje hry každý druhý mladý Čech. Herní konzoli má podle údajů firmy Sony každá třetí česká domácnost.
Nechtěná výhra
Aby nepodlehli nástrahám kybernetických útočníků, doporučuje společnost Sophos hráčům dodržovat následující opatření:
-
Nikdy nedůvěřujte hrám z neznámých zdrojů.
-
Ke stahování a instalaci her využívejte oficiální obchody (Google Play a App Store) a vždy věnujte dostatečnou pozornost případnému odhalení škodlivého softwaru. Dobrým vodítkem pro posouzení rizika je pověst hry a vývojářů, resp. hodnocení hry ostatními uživateli.
-
Stáhněte si antivirový program, který umožňuje zabránit instalaci her se škodlivým kódem.
-
Nikdy nestahujte žádné pirátské hry ani cracknuté verze.
-
Dávejte si pozor na jakoukoli „výhodnou nabídku“ pochybného původu, doručenou prostřednictvím elektronické pošty nebo sociálních sítí. Vždy je nutné se nejprve přesvědčit, že jde o nabídky pocházející z oficiálních kanálů herních společností.
Pro smartphony a tablety s Androidem existuje dlouhá řada antivirových aplikací. Mezi tyto antiviry patří například i Sophos Mobile Security, který je k dispozici zdarma a vedle automatické ochrany před nežádoucími aplikacemi podporuje i čtení QR kódů a nabízí integraci se správcem hesel KeyPass. Dalším zdarma dostupným řešením, vhodným pro příznivce počítačových her, je Sophos Home, aplikace, která zajišťuje ochranu před ransomwarem, keyloggery a neoprávněným přístupem k webové kameře.
Na rozdíl od minulých desetiletí je dnes drtivá většina her vyvíjena pro on-line prostředí. Potvrzují to i příjmy z oblasti mobilních her ve výši 41 miliard dolarů, které tak představují takřka polovinu celého herního trhu a mimo jiné jsou výsledkem úspěchů titulů jako Pokémon Go, Clash Royale nebo Super Mario Run. V případě herních konzolí a počítačů budou uživatelé místo tradičních kamenných prodejen stále více nakupovat ve virtuálních obchodech – jako je například oblíbená služba Steam. Mezi hráči roste i obliba on-line hraní – tyto režimy totiž umožňují komunikovat s dalšími uživateli po celém světě.
Lákavý cíl útoků
Kombinace uvedených dvou faktorů – rychlého růstu celého herního průmyslu a stále větší obliba on-line prostředí – činí z počítačových her stále lákavější cíl zájmu kybernetických zločinců. A hráči jsou tak vystaveni neustále se zvyšujícímu spektru bezpečnostních rizik. V žádném případě přitom nejde jen o náruživé až fanatické hráče, ale o všechny běžné uživatele, kteří si chtějí například pomocí mobilních her ukrátit dlouhou chvíli v čekárnách nebo během cestování.
„V případě mobilních her je nejčastějším problémem propašování malwaru do obchodů s aplikacemi, jako je Google Play pro Android nebo Apple App Store,“ říká Patrick Müller, Channel Account Executive Czech Republic & Slovakia společnosti Sophos, která se zabývá ochranou před kybernetickými útoky. Obě společnosti sice vynakládají obrovské úsilí na zajištění čistoty svých výkladních skříní, nicméně počítačoví zločinci se o úspěšný průnik svého škodlivého softwaru pokouší prakticky neustále. „Riziko navíc exponenciálně roste ve chvíli, kdy si uživatelé stahují aplikace mimo některý z těchto oficiálních obchodů, například proto, že nechtějí za aplikaci platit, nebo když není v jejich regionu dostupná,“
konstatuje Patrick Müller.
Na klasických počítačích se hráči mohou setkat s řadou různých hrozeb, především s phishingem. Na tuto nežádoucí aktivitu zaměřenou na krádeže osobních dat, jako jsou identity, hesla apod., mohou uživatelé narazit při přihlašování nebo vytváření profilů prakticky v jakékoli hře i na jakékoli herní platformě. V minulosti byly k různým formám podvodů využívány příspěvky na sociálních sítích nebo řetězové e-maily, které odkazovaly na falešné webové stránky zjišťující přístupové údaje uživatelů, zneužity byly přitom i názvy tak populárních her, jako je série FIFA nebo World of Warcraft.
Pozor na populární tituly
Loni na podzim si více než půl milionu uživatelů smartphonů instalovalo aplikaci Guide For Pokémon Go New, která parazitovala na jménu celosvětově populárního herního hitu a slibovala návody na hraní Pokémonů. Ukázalo se ale, že jde o velmi sofistikovaný malware, který zapojil smartphone nic netušící oběti do sítě botnetů, tedy zmanipulovaných zařízení připojených do internetu, která lze zneužít k různým účelům, typicky koordinovaným útokům na další cíle. Jelikož aplikace nezačala se svojí škodlivou činností ihned po instalaci do smartphonu, byla velmi problematicky odhalitelná jak pro kontrolu nových aplikací přidávaných do Obchodu Play, tak pro antiviry pro Android.
Aplikace Pokémon Go navíc nebyla hned dostupná ve všech regionech, což dychtivé hráče vedlo k pokoutným instalacím této hry z různých neoficiálních zdrojů. Riziko nákazy mobilního zařízení malwarem je v takových případech extrémně vysoké.
Zásadním bezpečnostním rizikem je ale i stahování nelegálních počítačových her. Existují tisíce webů nabízejících pirátské verze nejpopulárnějších titulů, jejichž součástí jsou soubory umožňující – údajně – hrát zdarma bez jakýchkoli omezení. Mnoho z těchto souborů jsou spustitelné programy (.exe) a mnohdy jde o trojské koně nebo jiný druh malwaru, který může nakazit hráčův počítač. Často nechybí ani tzv. keyloggery, tedy programy zaznamenávající veškeré vstupy z klávesnice – tedy i přihlašovací údaje včetně hesel.