Přejít k hlavnímu obsahu

Hype AI přejde v roce 2024 do praktických aplikací

redakce 01.03.2024
info ikonka
Zdroj: Array

V reakci na masivní nástup technologie umělé inteligence do každodenního pracovního života vyvíjejí dodavatelé podnikových řešení zcela nové platformy pro automatizaci podnikových procesů, zahrnující prvky AI.

Kapitoly článku

Společnost IBA Group se přitom zaměřuje také na malé a středně velké podniky, které si nemohou dovolit vlastní vývojový tým, nechtějí platit roční licenční poplatky za automatizační technologie a nemají prostředky na investice do postupů pro zajištění shody s předpisy. „Náš tým detailně studoval existující automatizační technologie, konkrétně WorkFusion, Automation Anywhere, UiPath a Blue Prism, a s přihlédnutím k jejich přednostem i nevýhodám jsme vyvinuli vlastní inteligentní automatizační platformu EasyRPA, určenou pro malé a střední podniky,“ vysvětluje Andrei Barysionak, Global Delivery Director z oddělení Data Management IBA Group.

EasyRPA poskytuje komplexní automatizaci různých obchodních procesů na bázi AI díky vestavěným modulům pro klasifikaci a získávání informací na základě metod využívaným technologií umělé inteligence. Platforma, kterou má již dnes nasazenou například jedna z významných evropských maloobchodních společností, kde je využívána pro automatizaci řízení cen, podporuje funkci Human-in-the-Loop.

To znamená, že toto řešení podporované AI podněcuje na základně analýzy dat rozhodnutí, která ovšem ve finále musí učinit jen lidé. IBA Group tak v automatizačních projektech u svých zákazníků zastává etický postoj, kdy automatizace doplňuje schopnosti zaměstnanců, ale nenahrazuje jejich rozhodnutí. Postupně se ale automatizují monotónní procesy, nevyžadující lidskou kreativitu.

Modely AI se budou dále vyvíjet a budou stále výkonnější. Velkou inovací bude ale interoperabilita různých modelů AI. „To znamená, že samostatné modely, určené pro specifické účely, jako je medicína nebo obchodní marketing či finance, budou vzájemně komunikovat, spolupracovat nad stejnými daty a poskytovat komplexní výstupy.

Dočkáme se také integrace AI a strojového učení při analýze dat pro tzv. kolaborativní učení. Pak bude sada lokálních modelů AI pomáhat globálnímu modelu v jeho dalších úpravách a zlepšování,“ nastiňuje budoucnost podnikových platforem s AI Andrei Barysionak z IBA Group.

Praktické řešení lidských chyb pomocí RPA
 

Generativní AI
info ikonka
Zdroj: Array

V souvislosti s technologií umělé inteligence se často hovoří o obrovském skoku v automatizaci firemních procesů, které nevyžadují kreativitu a unikátní schopnosti zaměstnanců. Taková řešení ale existují už velmi dlouho v podobě nástrojů na RPA – tedy Robotic Process Automation. „Hlavní rozdíl mezi AI a RPA spočívá v tom, že AI se zaměřuje na kognitivní úkoly, které vyžadují inteligenci, zatímco RPA řeší automatizaci rutinních, manuálních úkolů.

AI často slouží pro komplexní rozhodování a analýzu, zatímco RPA se používá k automatizaci opakujících se, časově náročných úkolů,“ vysvětluje Andrei Barysionak, Global Delivery Director z oddělení Data Management IBA Group. Rozdíl je také v typech dat, se kterými jednotlivé technologie pracují. Zatímco RPA se zabývá strukturovanými daty, strojové učení (ML) daty polostrukturovanými a AI nestrukturovanými daty.

Novinkou je ale možnost využít všechny tyto technologie v jediném řešení, jako je EasyRPA od společnosti IBA Group, nasazené v řadě společností po celém světě. Jedním z hlavních trendů RPA je pokročilá analýza dat. RPA shromažďuje a analyzuje data generovaná během automatizace, což podnikům umožňuje identifikovat úzká místa, neefektivitu i oblasti pro zlepšení. Pokročilá analytika usnadňuje neustálé zlepšování a pomáhá sladit automatizační iniciativy se strategickými obchodními cíli.

Zatímco roboti v rámci RPA skvěle zpracují rutinní úkoly založené na pravidlech, selhávají při zvládání variability nebo změn a nejsou určeni pro úkoly, které zahrnují kreativitu. Proto RPA směřuje ke kognitivní automatizaci, kdy je RPA obohacena o umělou inteligenci a strojové učení – jelikož značný počet procesů vyžaduje stále inteligentnější rozhodování.

Další fází vývoje je tedy koncept inteligentní automatizace procesů (Intelligent Process Automation – IPA). „IPA znamená využití umělé inteligence a souvisejících nových technologií, včetně počítačového vidění a strojového učení, pro robotickou automatizaci procesů. V případě RPA je počet procesů vhodných k automatizaci vyšší, ale návratnost nižší než u IPA, kde je naopak počet procesů nižší, ale návratnost vyšší. Tento přístup proto pomůže podnikům plně automatizovat většinu procesů bez ohledu na úroveň složitosti,“ dodává Andrei Barysionak z IBA Group.
 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme