Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Jak uživatelé vybírají zboží na internetu?

redakce 03.11.2015

Telefony, počítače, notebooky, tablety, foto a další elektronika, jedno mají společné: naprostá většina těch, kdo je nakupují na internetu, se rozhoduje podle recenzí ve spotřebitelských médiích, orientovaných na příslušnou oblast. 

Rekordmanem ve významu recenzí je kategorie Elektroniky. Z těch, kdo recenze četli, se jimi podle průzkumu nechalo ovlivnit 98,8 % nakupujících. 50,4 % lidí říká, že recenze ovlivnila jejich nákup zcela zásadně – vlastně se podle ní rozhodli, které zboží vyberou. Zbytek nakupujících recenze pomohla „nasměrovat“. Ani ostatní kategorie ale nezaostávají, recenze zásadně ovlivňuje nákupní rozhodnutí u mobilů ze 41,6 % nebo u notebooků ze 42,4 %. To koresponduje s tím, jak především muži zboží v těchto kategoriích vybírají – více než polovina jich říká, že na internet jdou v situaci, kdy přibližně vědí, co chtějí, ale konkrétní produkt v příslušné kategorii si teprve vyberou. Typický nakupující tedy například ví, že chce mobilní telefon s operačním systémem Android v určité cenové kategorii, a v recenzích hledá, který konkrétně si koupit. Mimochodem, rekordmanem v podílu nakupujících žen jsou v elektronice právě mobily: v této kategorii ženy tvoří 28,6 % nakupujících. Mobily se také nejvíc nakupují jako dárky – v 20,5 % případů.

Muž na internetu není lovec, ale sběrač

Zajímavé je, že tento trend do jisté míry obrací stereotyp „muž je lovec, žena sběračka“. Neplatí tedy definice klasika, podle níž „Muži mají lovecký pud: vtrhnou do obchodu, koupí první vhodnou věc, která jim padne do ruky, a utíkají ven. Ženy jsou sběračky: bloumají mezi regály a pečlivě vybírají, co by se mohlo hodit.“. Muži naopak tráví výběrem na internetu hodně času, téměř polovina (47 %) si při brouzdání konkrétní produkt teprve vybírá a studuje recenze. Naopak v typicky ženských kategoriích (dětské zboží, kosmetika, zdraví a léky, potraviny a nápoje) recenze významně ovlivňují výběr zboží jen v 36 %. Kromě toho ženy na internet chodí ve 42 % „lovit“: vědí, co chtějí, rychle koupí a příliš se nerozhlížejí. 

 „Shrnuto a podtrženo, téměř deset z deseti nakupujících, hlavně mužů, před nákupem vyhledává recenze,“ říká Milan Šmíd, manažer služby Zboží.cz, a doplňuje: „Zajímavý je trend pořizování tabletů dětem pro roli pomocníka se studiem. Pro notebooky je vedle Vánoc hlavní sezonou jaro, kdy jsou na trh uváděny nové modely, ale o tablety se Češi zajímají mnohem častěji se začátkem školního roku.“

Auto-moto: čistě mužská kategorie

V kategorii auto-moto, kde muži představují 89,8 % nakupujících, jsou dle předpokladu hlavním tématem celého roku pneumatiky – představují 55 % veškerých prokliků v této kategorii na Zboží.cz. Zajímavé je, že druhou příčku obsadily motorové oleje. „Podstatnou část vozového parku v ČR stále tvoří staré automobily (podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu bylo k 31. 6. 2015 průměrné stáří osobních automobilů v ČR 14,73 roku) a Češi si motorový olej evidentně rádi kupují a mění individuálně,“ říká Milan Šmíd. Recenze v kategorii auto-moto přitom v porovnání s ostatními „mužskými“ kategoriemi mají nejnižší význam, čte je pouze polovina nakupujících. Lidé zřejmě kupují oblíbené výrobky a značky. I tak se ale pro konkrétní výrobek díky recenzím rozhodne 40 % z nich.

2015-11-03-jak-bozi-je-zbozi-3-muzi


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme