Nokia pohřbena jablečným iPhonem
Finská značka Nokia, kdysi absolutní král celého trhu s mobilními telefony, zažila na přelomu nultých a desátých let tohoto století velmi turbulentní období, na jehož konci opustila přední příčky a stáhla se do ústraní. Návrat se nepodařil, telefony Nokia dnes oficiálně už nejsou a řízení značky převzal holding HMD.
Je to možná těžko představitelné, ale každá značka, s jakkoliv vysokým tržním podílem na trhu, může jednoho dne skončit. A pravděpodobně to bude sešup pořádný. Jak informuje server 9to5Mac, Nokia měla v době, kdy byl představen první iPhone, 50% podíl na globálním trhu s telefony.
Z archivů společnosti Nokia unikla interní prezentace mezi vyšším managementem (například Peter Bryer z oddělení péče o zákaznky, Jussi Välimäki z marketingu a další), kde se mimo jiné píše: „Apple iPhone byl představen (jo, říkají tomu ‚iPhone‘).“ Z formulace, která tehdy zněla asi jako vtip, dnes mrazí.
iPhone je dobrý, ale drahý
Na dalších stránkách prezentace se totiž můžete dočíst, že 9 manažerů Nokia vlastně vnímá iPhone jako „silnou konkurenci v prémiovém segmentu“, která může „zásadně změnit poměry ve vlajkovém segmentu“.
Zástupci Nokie se totiž mírně podivovali nad tehdy stanovenou cenou 499 dolarů, respektive 599 dolarů (12–15 tisíc korun při dnešním kurzu). Očekávali, že Apple brzy musí představit levnější variantu, jinak dojde de facto k vytvoření zcela nového segmentu v této cenové úrovni. A přesně k tomu došlo.
Dodnes není jasné, zdali vedení nebralo prezentaci vážně, jestli z ní nedokázali vyvodit ty správné záběry, anebo zkrátka jen zapadla. Nicméně dnes moc dobře víme, že to Nokii stálo její tehdy samozřejmou neotřesitelnost.