Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Lamax eRacer SC50 – ostrá koloběžka pro zkušené jezdce

Michal Bareš 27.09.2023

Elektrické koloběžky existují v podobě praktických přibližovadel, ale mohou to být i regulérní dopravní prostředky. Právě taková je i koloběžka Lamax eRacer SC50 s tisíciwattovým motorem a odemčeným omezovačem rychlosti.

Kapitoly článku

Abychom se hned na začátku vyhnuli nedorozuměním, tato koloběžka dokáže jet bez jakékoliv přídavné úpravy rychleji než na komunikacích pro tento typ vozidla povolených 25 km/h, ovšem vy rychleji jet nesmíte. Plnou rychlost můžete vyzkoušet pouze na uzavřeném okruhu nebo soukromém pozemku. Pokud vás při jízdě po ulici nebo silnici s tachometrem přes 25 km/h potká dopravní hlídka, máte na krku pokutu a možná i správní řízení.

Pokud stále máte zájem o takto rychlou elektrickou koloběžku, musíme vás upozornit, že podle dosavadních informací budete muset od příštího roku k řízení takého vozidla vlastnit řidičský průkaz na malé motocykly nebo automobily a budete také muset platit povinné ručení. V současnosti to vypadá, že povinné ručení na koloběžky s motorem přes 1000 W a rychlostí vyšší než 25 km/h (nebo pro vozidla s max. rychlostí přes 14 km/h a hmotností nad 25 kg) budete platit pár set korun ročně.

Lamax eRacer SC50
info ikonka
Zdroj: Michal Bareš, Chip
Lamax eRacer SC50

Teď, když jsme učinili příslušným varováním za dost, se ale vraťme k samotné koloběžce Lamax eRacer SC50. Během testu jsme ji měli možnost vyzkoušet v praktickém provozu, jezdili jsme hlavně po Praze, do kopce, z kopce a z velké části po dlažebních kostkách. Oproti „malým“ koloběžkám s motorem o výkonu 300 až 400 W je to doslova zásadní rozdíl. Lamax eRacer SC50 s 90kg jezdcem pohodlně akceleruje i do kopce, a to s razancí, která může být pro méně zkušené jezdce drtivá.

Prvním rozdílem oproti běžným slabším elektrokoloběžkám je výrazný zátah při rozjezdu, který se sice po dosažení maximální rychlosti zvoleného režimu zklidní, ale prvních pár sekund je adrenalinových. Zrychlení je výrazné, nicméně lze kontrolovat jemným přidáváním plynu, chce to ale trochu praxe, zvlášť na dlaždicích. 

Až budete mít s tímto modelem dostatek zkušeností, můžete do kopce zvolit i „neomezený“ režim „S“, který i v prudším kopci z běžné cestovní rychlosti nakopne i těžkého jezdce. V tom případě ale dávejte pozor, abyste to s plynem nepřehnali a nepřekročili povolenou 25km rychlost, je to hned.

S častým hlídáním rychlosti souvisí i nastavení provozních režimů. Koloběžka má čtyři, přičemž to vypadá, jako by byla spíše nastavena na provoz v zemích, kde je maximální rychlost těchto vozidel stanovena na 20 km/h.

Lamax eRacer SC50
info ikonka
Zdroj: Michal Bareš, Chip
Velký informační displej koloběžky Lamax eRacer SC50

Nejpomalejší je praktický režim chůze, ve kterém koloběžka jede maximálně šest km/h a dá se tedy lehce tlačit nebo se na ní mohou zkusit projet bázlivější řidiči. Dětem tento model rozhodně nedoporučujeme, a to ani v nejpomalejším režimu, koneckonců je Lamax eRacer SC50 určen pro jezdce až od 14 let.

Druhý režim Eco má od výrobce stanovenou maximálku na 15 km/h a již v tomto modu jezdec zaznamená svižné zrychlení. Po několika sekundách se ale výkon motoru zastaví na povolené rychlosti a jízda je klidná, jen plyn reaguje poněkud citlivěji. 

Nejčastěji budete jezdit v režimu „D“ s maximální rychlostí 20 km/h. I zde je akcelerace blesková a i v tomto režimu je koloběžka snadno zvladatelná, ocenili bychom ale, kdyby tento režim dokázal jet až povolených 25 km/h. To je možné nastavit v mobilní aplikaci, ale k tomu se ještě dostaneme.

Nejvyšší režim „S“ si zaslouží delší popis, protože zde už jde do tuhého a doporučujeme jej pouze zkušeným jezdcům. V tomto režimu totiž bez jakéhokoliv přídavného „čipování“ koloběžka zapomene na rychlostní omezení a může jet tak rychle, jak nervy jezdce dovolí.

Lamax eRacer SC50
info ikonka
Zdroj: Michal Bareš, Chip
Lamax eRacer SC50, zadní vzduchem plněné kolo s odpružením

Prodejce tvrdí, že v tomto režimu lze „drandit“ až rychlostí 60 km/h, ale abychom řekli pravdu, tak odvážní jsme nebyli, protože jsme neměli k dispozici závodní okruh a dostatečné prvky pasivní ochrany. Na uzavřeném asfaltovém prostoru jsme to na cca 45 km/h vzdali a dál jsme nepřidávali. Koloběžce se ale očividně chtělo jet ještě rychleji.

Při takové rychlosti je ale nutností nejen helma, ale i chrániče, nebo ještě lépe motocyklovou kombinézu. Zajímavé je, že režim „S“ má v aplikaci nastavenou maximálku na 25 km/h, ale na té se jaksi nezastaví. Hlavní výhodou režimu „S“ pro nás byl více než dostatečný výkon při jízdě do kopce, zvláště s těžkým jezdcem.

Pohodlí a jízdní vlastnosti

Koloběžka s takovým výkonem a rychlostí musí mít samozřejmě konstrukci, která odpovídá jejím schopnostem. V tomto ohledu jsme byli naprosto spokojeni. Přední i zadní kolo mají odpružení, vepředu vidlici se čtyřcentimetrovým zdvihem, vzadu kyvnou vidlici. Pohodlí zvyšují i vzduchová 10palcová kola, která žehlí nerovnoměrnosti o poznání jemněji než plná kola bezdušová. Na údržbu jsou náročnější, ale pohodlí za to stojí.

Lamax eRacer SC50
info ikonka
Zdroj: Michal Bareš, Chip
Vzduchem plněné 10" kolo koloběžky Lamax eRacer SC50

S pražskými dlažebními kostkami všech velikostí a roztečí si koloběžka poradí hravě, tedy pokud má jezdec dostatečně silné ruce, aby ji udržel. Vibrace do rukou jsou znatelné, ale při správném gripu je jízda na kostkách bezpečná. Samozřejmě je třeba dávat pozor na větší díry a ideálně nejezdit na vlhkém povrchu. Problém není ani s přejížděním retardérů nebo pod asfalt zarostlých kořenů. Na rovném asfaltu klouže Lamax eRacer SC50 jako žehlička.

Konstrukce

Lamax eRacer SC50 patří k větším a těžším elektrokoloběžkám, tedy z pohledu jezdců běžných 350W vozítek, ovšem to je s ohledem na potřebu robustní konstrukce, větší baterii a silnější motor pochopitelné. Ve svém segmentu je na přenášení a ruční manipulaci vlastně příjemně mobilní.

Kovové tělo působí pevně, všechny spojové bodu jsou dostatečně dimenzované. Hmotnost okolo 28 kg znamená, že koloběžku lze ještě poměrně snadno přenášet, ideálně tedy ne do pátého patra bez výtahu. Řídítka jsou skládací, složení a otevření je lehkou záležitostí na pár sekund.

S výškou řídítek na úrovni 100 cm nad plošinou nebo 126 cm nad zemí se příliš neodlišuje od slabších modelů, příjemná je jejich dostatečná šířka, která usnadňuje jízdu na hrbolatém terénu a zatáčení. Stupátko je opravdu velké, i s velkými botami lze na něm pohodlně stát sounož, v případě potřeby (nedělejte to) je možné před sebou někoho vézt.

Brzdy jsou kombinované, zadní jsou kotoučové, přední bubnové a brzdit můžete i motorem s rekuperací. Celkově jsme s výkonem brzd neměli problém, koloběžku lze z 20 km/h bezpečně zastavit na pár metrech. Dvě bržděná kola znamenají i dvě brzdové páčky, ta levá u plynu je zadní, a tedy i hlavní, praví ovládá bubnovou brzdu předního kola. Tedy stejný systém jako na kole.

Lamax eRacer SC50
info ikonka
Zdroj: Michal Bareš, Chip
Lamax eRacer SC50, blinkr je velký, ale má poměrně nenápadné červené světlo

Výbava

Hlavním ovládacím prvkem je opravdu velký barevný displej, který uživatele informuje o kapacitě baterie, okamžité rychlosti, ujetých kilometrech i zvoleném jízdním režimu. Displej je výborně čitelný i na slunci, jen bychom snad uvítali možnost naklopení směrem k očím jezdce.

Ve výbavě je přední světlomet s automatickým zapínáním podle okolního světla (opět bychom uvítali možnost upřesnit jeho směrování), zadní červené světlo, které při brždění bliká, boční odrazky, blatníky a dokonce i dvojice zvonků. Jeden je mechanický, druhý elektronický, ale jeho zvuk připomíná spíše couvající nákladní automobil a není tak intenzivní, aby jej lidé před vámi slyšeli.

Samostatnou kapitolou jsou blinkry. Ty se aktivují přepínačem u levé ruky, ale bohužel nejsou prakticky vidět. Rozhodně na ně nespoléhejte. Navíc blikají červeně, takže okolní řidiči nebudou mít (i v případě, že si jich náhodou všimnou) tak rychlou reakci. Spodní část koloběžky je vybavena RGB diodami, které jsou při špatné viditelnosti určitě praktické, protože informují okolí o vaší přítomnosti, nicméně působí poněkud pouťově. Dají se v aplikaci vypnout, případě změnit jejich barevné ladění.

Lamax eRacer SC50
info ikonka
Zdroj: Michal Bareš, Chip
Spodní strana koloběžky Lamax eRacer SC50 má barevné osvícení s možností nastavení barvy i úpplného vypnutí

Baterie a dojezd

Koloběžka je osazena akumulátorem s kapacitou 858 Wh (60 V/ 14,5 A), který podle výrobce zvládne až 70 km. Samozřejmě záleží na jízdním stylu, režimu, profilu trati, tlaku v pneumatikách a hmotnosti jezdce. V našem případě s 90kg jezdcem zvládla koloběžka při jízdě víceméně po rovině pohodově 60 km a 70 km by také asi dojela.

V praktickém provozu při kombinované jízdě po rovině, do kopce a z kopce jsme v Praze s 90kg jezdcem zaznamenali dojezd minimálně 40 km, pouze do prudšího kopce spotřeboval Lamax SC50 na šest kilometrů necelých 20 %, při jízdě zpět byla na stejnou vzdálenost s pomocí rekuperace spotřeba jen okolo 5 %. Záleží tedy na spoustě faktorech, ale i při překonávání kopců lze počítat se 40 kilometry dojezdu. Plné dobití koloběžky zabere okolo osmi hodin.
 

Lamax eRacer SC50
info ikonka
Zdroj: Michal Bareš, Chip
Na kolobežce Lamax eRacer SC50 mohou pohodlně stát i prostorově objemnější řidiči

Aplikace – zaskočí KingSong

Během našeho testu bohužel nefungoval odkaz na stažení mobilní aplikace Lamax, museli jsme použít aplikaci od výrobce KingSong. Fungovala dobře a dokonce jsme s ní byli schopni i upgradovat firmware.

Aplikace je poměrně přehledná a nabízí klasické informační položky o teplotě, kapacitě a stavu baterií a ujetých kilometrech. Samozřejmě je zde i velký indikátor okamžité rychlosti a stavu baterie, ale tyto informace při jízdě sledujeme raději na displeji koloběžky.

V aplikaci je možné rovněž přizpůsobit maximální rychlost jednotlivých jízdních režimů, zajímavé ale je, že u nejrychlejšího modu „S“ je zde zadáno 25 km/h a koloběžka zjevně jede i tak rychleji. Můžeme zde nastavit alarmy při dosažení určitých rychlostí, a například i upravit rychlost akcelerace. To je praktické hlavně pro začátečníky, je zde ale i možnost pro zkušené jezdce akceleraci ještě urychlit. Líbil se nám automatický alarm, který se spustí po uzamčení koloběžky přes aplikaci. Jakmile s koloběžkou někdo začne manipulovat, ozve se alarm. Nebyli jsme ale spokojeni se zvědavostí aplikace KingSong, která chce spoustu oprávnění, včetně přístupu ke kontaktům nebo k fotoaparátu.

Lamax eRacer SC50
info ikonka
Zdroj: Michal Bareš, Chip
Přední odpružená vidlice koloběžky Lamax eRacer SC50

Technická data

Lamax eRacer SC50


Max. výkon /max. rychlost 1 000 W / 60 km/h

Dojezd / kapacita baterie max. 70 km / 858 Wh

Nosnost max. 120 kg

Výbava Odpružení předního i zadního kola, rekuperace, kotoučová brzda, bubnová brzda, přední a zadní světlo, barevný informační displej, alarm, blinkry, vzduchem plněná 10” kola, Bluetooth 4.1, aplikace pro Android i iOS

Hmotnost / výška řídítek 28 kg, 126 cm

Cena 29 990 Kč

CHIP výborný (1,2)


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit



Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme