Přejít k hlavnímu obsahu

Motoristé v budoucnu obují chytré pneumatiky: senzory a řídící systém přinesou mnohá zlepšení pro jízdu

Jiří Palyza 19.09.2024
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Firmy Bosch a Pirelli spojily své síly ve snaze vyrábět chytré "kybernetické" pneumatiky. Řidičům chtějí přinést mnoho výhod. Společnosti si určily cíl vyvinout nový systém, který bude v reálném čase přenášet údaje ze senzorů pneumatik do řídících systémů vozidel. Dává vám to smysl?

Kapitoly článku

Kybernetické pneumatiky se prozatím testují v supersportech

Italský Pirelli není v této oblasti tak úplně nováčkem. Technologii "Cyber Tyre", tedy kybernetických pneumatik, už představil ve společném projektu s výrobcem supersportů Pagani. Pneumatiky byly poprvé osazeny speciálními senzory, které sbírají data a přenášejí je do vozidla.

Firma Bosch vyvinula vlastní aplikaci pro elektronický stabilizační program (ESP) testovaného vozidla, která tato data zpracovává a předává je do nastavení jízdních vlastností.

Systém vypočítává skutečné, individuální vlastnosti a stav každé pneumatiky, což by mělo vést k větší bezpečnosti a přizpůsobení nastavení vozidla aktuálním jízdním podmínkám.

Miniaturní senzory komunikují s řídícími systémy

Vůz se senzory v pneumatikách
info ikonka
Zdroj: Bosch press kit
Senzory umístěné v pneumatikách mají dávat řídícímu systému ve vozidle přímou zpětnou vazbu o jízdních podmínkách. Celý systém by měl přinést výrazné zlepšení komfortu při cestování vozem, ale také bezpečnosti.

Nyní se bude pokračovat ve výzkumu chytrých pneumatik, a zde se otevírají možnosti pro tradičního výrobce pneumatik Pirelli a jeho zkušenosti. V pneumatikách budou instalovány senzory MEMS, což je zkratka pro Micro-Electro-Mechanical Systems.

Tyto malé senzory mohou detekovat mechanické, magnetické nebo dokonce chemické změny a přenášet je ve formě elektrického signálu. Pro přenos dat se má používat technologie Bluetooth Low Energy, která se vyznačuje nízkými proudovými nároky.

Kybernetické pneumatiky přenášejí tyto údaje do řídicího systému vozidla, který je vyhodnocuje pro elektronické brzdové a stabilizační systémy. Řídící signály jsou poté směrovány do ABS, ESP a TCS, tedy systémů ovlivňujících brzdění, stabilizaci a trakci.

Mohlo by vás zajímat

Podle Pirelli by inteligentní systémy pneumatik mohly v budoucnu také komunikovat s ostatními vozidly nebo okolní infrastrukturou a pomoci tak k větší bezpečnosti řidičů v kritických situacích a ztížených podmínkách.

Zdroj: Newsroom Pirelli, Hardware Busters
 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme