Pokusili se nás podvést, znovu
Do redakce nám nepřišel jeden, ale rovnou dva podvodné e-maily (dokonce jen 24 hodin po sobě), ve kterých se kyberzločinci vydávají za dopravní společnost FedEx. Zpráva je kompletně v češtině a snaží se navodit pocit, že zákazník má někde zatoulanou zásilku, nebo že balík nebylo možné doručit, protože chybí „potvrzení o doručení“.
Podvod cílí jak na skutečné zákazníky nějaké dopravní společnosti, tak na lidi, kteří žádný balík vlastně neočekávají, ale díky vlídně podanému e-mailu si mohou myslet, že jim někdo něco posílá, třeba dárek a podobně. Velmi rychle se tak mohou stát obětí vlastní nepozornosti.
Jak podvod vypadá?
Pakliže totiž na e-mail kliknete, dostanete se na stránku, ve které podvodníci hovoří o „doručení pozastaveného balíku“. „Máte (1) balíček čekající na doručení. Ke sledování a přijetí balíčku použijte kód. Naplánujte doručení a přihlaste se k odběru oznámení z našeho kalendáře, abyste předešli těmto problémům,“ zní v e-mailu, mimochodem velmi formálním a oficiálně znějícím.
Princip podvodu je pak prakticky stejný jako vždy předtím. Šmejdi chtějí, abyste si naplánovali doručení, vezmou od vás nejen vaší adresu, ale i kontaktní údaje a pak jen připomenou, že je nutné zaplatit malý servisní poplatek, popřípadě clo.
Může jít o pár korun, částka není důležitá. Zásadní je, že jakmile podvodníkům zadáte svou platební kartu, popřípadě přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, mohou se velmi snadno zmocnit vašich peněz, či rovnou všech úspor.
Mohlo by vás zajímat
Raději na nic neklikejte
Pamatujte na to, že podvodníci se mohou vydávat za jakoukoliv webovou stránku, firmu nebo internetový obchod. Dbejte tedy zvýšené pozornosti před takovými e-maily a vždy si zkontrolujte, zdali opravdu čekáte na nějaký balík, či nikoliv. Nikdy nikomu nedávejte své citlivé údaje, jako je adresa nebo číslo platební karty.
Zdroj: Analytics Data Factory, FedEx