Chip 05/2024: Ještě před dvěma či třemi desetiletími bylo cestování vlakem dost neradostný zážitek – pamatujeme si na zašpiněná okna, zaprášené koženkové sedačky, záchody s dírou na koleje, přičemž zpoždění několika desítek minut nebyla výjimkou. Díky konkurenci je to naštěstí již minulost a celosvětovým trendem železnice je přibližování komfortu letecké dopravy.
V časech klimatické změny a dopravní transformace neustále vzrůstají nároky: do roku 2030 se počet pasažérů v osobních vlacích má zdvojnásobit. A to přitom s dlouho zanedbávanou a přetíženou infrastrukturou a v časech nedostatku odborných pracovních sil. Proto se není co divit, že dráhy nasazují umělou inteligenci – tedy prostředek, který platí za lék pro zvýšení efektivity.
Národní dopravce v tom již mnohé podnikl a systém má být ve větší míře řízený automaticky. Podle Správy železnic (SŽ) by se na českých železnicích do tří let měly stávající moderní kamerové systémy a senzory propojit s umělou inteligencí. To nahrává nejen nasazení vlaků s určitou dávkou autonomie, ale také například k využití tzv. prediktivní údržby.
Jaké překážky na cestě nasazování AI v systému železnice existují a kde je aktuální vývoj se dozvíte v květnovém Chipu, který je v prodeji od 24.4.