„Tuto službu jsme pod názvem mPO2S zhruba rok testovali a dočkali jsme se jen pozitivní odezvy. Téměř stovka testujících podnikatelů a firem chválila jednoduchost používání a nárůst tržeb v rozmezí od 20 až do 50 procent,“ říká Josef Puczok, který je ve společnosti O2 Czech Republic odpovědný za vývoj produktu Chytrá platba.
Stačí terminál a chytrý telefon či tablet
Službu si společně s mobilním platebním terminálem může pořídit každý podnikatel na webových stránkách www.o2.cz/chytraplatba nebo u svého obchodního zástupce, a to za 5995 korun. Poté už stačí počkat na potvrzení návrhu smlouvy o akceptaci platebních karet ze strany zprostředkující banky (ČSOB) a do vlastního telefonu či tabletu s operačním systémem Android nebo iOS si nainstalovat ovládací aplikaci Chytrá platba. „Lidé platí kartami čím dál častěji, meziročně stoupl počet klientů, kteří pravidelně platí u obchodníků kartou o 10 procentních bodů. Vzrůstající oblibu, kterou si platební karty u klientů získaly, dokládá i počet transakcí u obchodníků, jenž se v daném období zvýšil o 75 %. Souvisí to s faktem, že klienti se naučili platit i nižší částky bezkontaktně místo toho, aby používali hotovost,“ říká Roland Katona, manažer útvaru Akceptace karet ČSOB a Ery.
Chytrá platba umožní podnikatelům přijímat platební karty a evidovat hotovostní platby prakticky kdekoliv, stačí mít jen připojení k internetu kvůli autorizaci platby v bance. Ve své provozovně tak může živnostník využívat wifi síť, v terénu potom mobilní data. Podnikatel přitom nemusí být zákazníkem O2 a běžný účet může mít u libovolné banky. " Pro naše klienty však máme příjemný benefit – data přenesená v rámci aplikace Chytrá platba se nezapočítávají do limitu FUP," doplňuje Josef Puczok.
Kromě počáteční investice do terminálu neplatí uživatel žádný měsíční paušál, pouze transakční poplatek ve výši 2,79 % z hrazené částky. Poplatek tvoří částka pro provozovatele systému platebních karet, zprostředkující banky a provozovatele služby. „Nepožadujeme po uživatelích žádné minimální obraty, takže službu mohou klidně používat i ti, kteří realizují jen několik drobných plateb za měsíc nebo jsou závislí na sezóně. Nicméně ohlas z trhu nám ukazuje, že kupující stále více požaduje platbu kartou i v menších provozovnách, protože si na ně zvykli u velkých řetězců,“ dodává Josef Puczok.
Jak funguje Chytrá platba
Obchodník na svém chytrém telefonu nebo tabletu spustí aplikaci Chytrá platba, která ověří, jestli je zařízení propojeno prostřednictvím Bluetooth s platebním terminálem. Poté v aplikaci zadá částku k zaplacení a předá přenosný terminál zákazníkovi. Ten použije svou kartu stejným způsobem, jako kdyby platil v obchodě. Platební terminál od O2 přitom akceptuje magnetické, čipové i bezkontaktní karty. Platbu je možné provést i mobilním telefonem s technologií NFC nebo bezkontaktní nálepkou. Po potvrzení platby může obchodník zákazníkovi přímo z aplikace odeslat e-mailem nebo formou SMS stvrzenku o platbě kartou.
Ukončení pilotního provozu
V pilotním projektu, který začal v listopadu 2013, přesáhla průměrná hodnota transakce částku 700 korun a každý z podnikatelů prostřednictvím terminálu přijal v průměru 13 plateb měsíčně. Účastníci pilotního projektu nyní plynule přecházejí do komerční fáze. Zároveň budou vybaveni vylepšenou verzí aplikace Chytrá platba s mnoha novými a užitečnými funkcemi.