Přejít k hlavnímu obsahu

Poslouchá chytrý telefon vás a vaši televizi?

Pavel Trousil 04.04.2023
info ikonka
Zdroj:

Zvednete telefon, přejdete na sociální sítě a uvidíte zde stejnou reklamu, kterou jste právě viděli v televizi. Náhoda? V NordVPN si to nemyslí. Jde podle nich o pokročilý a propracovaný marketing.

Kapitoly článku

Říká se tomu Baader-Meinhofův fenomén neboli frekvenční iluze: zaslechnete neobvyklé jméno a o den či dva později na něj narazíte znovu. Jedete s kočárkem a najednou se zdá, že je jich všude kolem plno. Povídáte si s kamarádem o nových sluchátkách, nebo sledujete reklamu v televizi, a pak se vám na telefonu objeví reklama na stejnou věc.

Frekvenční iluze byla původně určena k označení výše uvedeného dění, protože jakmile si člověk něčeho všimne poprvé, jeho mysl si s ním může hrát a způsobit, že to pak zaznamená častěji, a proto vzniká iluze, že se to děje častěji, než je tomu ve skutečnosti.

Třetí výše uvedený příklad však může být více než pouhou náhodou: pokud jde totiž o rozhovory tváří v tvář, může váš telefon prostřednictvím svého mikrofonu odposlouchávat. Pokud má totiž zapnutého virtuálního asistenta, jako je Amazon Alexa, Apple Siri, Google Assistant nebo Microsoft Cortana, neustále sleduje, zda neřeknete klíčové slovo.

Pokud máte nějakého asistenta aktivovaného, znamená to, že mikrofon je neustále zapnutý – a pokud jsou povolena ta správná oprávnění, mohou k němu mít přístup i další aplikace v zařízení, dokonce i takové, jako je například lampička, nebo nějaká hra, které ke své funkci mikrofon vůbec nepotřebují.

"Je složité říci, jak často chytré telefony odposlouchávají vaše soukromé konverzace, ale technologie k tomu určitě existují," říká Adrianus Warmenhoven, poradce pro kybernetickou bezpečnost u dodavatele VPN NordVPN.

Ultrazvukové majáky

V mnoha případech, včetně reklam, které se objevují na různých zařízeních, ale patrně jde o něco jiného. Ke sledování dochází prostřednictvím jevu zvaného ultrazvukové trackování napříč zařízeními nebo o tzv. ultrazvukové majáky (ultrasonic cross-device tracking, ultrasonic beacons).

chipcz-ultrasonic-cross-device-tracking-tv-tablet-smartphone-dca52d2f-84ad-4945-a200-7136084c4262-nahled

Ultrazvukové majáky vysílají na frekvenci příliš vysoké na to, aby je člověk slyšel – zařízení ale pomocí nich mohou komunikovat. | Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Mnoho televizních reklam ultrazvukové majáky obsahuje. Ty vysílají na frekvenci příliš vysoké na to, aby je člověk slyšel – obvykle nad 18 kHz – a nesou informace o inzerovaném produktu. Později tyto údaje sdílejí v dalších zařízeních.

Tyto signály mohou být snadno detekovány chytrými zařízeními, jako je telefon nebo notebook, a zařízení pak podle nich může zobrazovat vlastní reklamy. Totéž se může dít u online videí nebo webových stránek nebo u některých aplikací v telefonu uživatele.

A tyto zvukové majáky mohou být velmi rozšířené: v roce 2017 výzkumníci z Technické univerzity v Braunschweigu zjistili, že je používají stovky aplikací, z nichž některé byly staženy milionkrát. Majáky také umožňují propojit návyky uživatele telefonu při jeho sledování s jeho identitou a podle NortonVPN přesně spojit jednotlivce se sledováním i citlivých materiálů, jako je obsah pro dospělé nebo politický obsah.

nordvpn-nahled

Všimli jste si někdy na některém ze svých zařízení reklamy na produkt nebo službu, o které jste nedávno mluvili nebo ji viděli v televizi, ale na daném zařízení jste ji nevyhledávali? | Zdroj: graf NordVPN


Zdá se, že používání beaconů je rozšířené stále – dvojice nedávných průzkumů od společnosti NordVPN a firmy Digital Third Coast, která se zabývá marketingem ve vyhledávání, ukázala, že 60 % lidí v USA a téměř polovina ve Velké Británii tvrdí, že se jim na telefonu objevila reklama na produkty nebo službu krátce poté, co o ní mluvili nebo ji sledovali v televizi.

Zajímavé je, že 13 % respondentů ve Velké Británii také uvedlo, že se po spatření těchto reklam cítí "vyděšeni". Oproti tomu 20 % amerických a 17 % australských respondentů uvedlo, že byli "šťastní", protože se jim zobrazily reklamy na něco, co je zajímalo. Tyto výsledky poukazují na kontrastní pohled na cílenou reklamu v různých zemích. A neméně zajímavé také je, že v průzkumu 12 % Američanů uvedlo, že se po zobrazení cílených reklam cítili "výjimeční nebo důležití" - což je pocit, který se jinde nevyskytl.

Na otázku, na jakých zařízeních si všimli cílené reklamy poté, co hovořili o nějakém tématu nebo viděli reklamu v televizi, většina respondentů odpověděla, že to byl jejich chytrý telefon. Na počítači si toho všimlo méně lidí.

Vypněte oprávnění

Na otázku, zda respondenti vědí, že mohou omezit oprávnění svého telefonu a zabránit mu v poslechu, většina respondentů v Austrálii, Kanadě a Velké Británii odpověděla, že ne. Přitom uživatelé, kteří chtějí možnost odposlouchávání nebo zobrazování cílené reklamy chtějí snížit, by si měli chytré asistenty v zařízení vypnout v nastavení.

A mohou také v telefonu upravit oprávnění k přístupu k mikrofonu a reproduktoru pro jednotlivé aplikace – i když to samozřejmě může ovlivnit funkčnost některých aplikací, které jsou na zvuku závislé.

A pokud jde o osobní počítač, sledování lze zabránit použitím virtuální privátní sítě (VPN) nebo soukromého prohlížeče, jako je Tor nebo DuckDuckGo.

Zdroj: NordVPN, VPNoverview


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme