Řeč je o několika doplňcích a rozšířeních pro prohlížeč Chrome, před kterými varuje kyberbezpečnostní firma McAfee. Některé doplňky totiž cíleně sledují uživatele, ohrožují jejich soukromí na internetu a přispívají k něčemu, čemu říkáme cílená/personalizovaná reklama. Je tak logické, že data, která o vás nasbírají (kupříkladu na které stránky chodíte a co sledujete za obsah), pak prodávají dál firmám, které se na personalizovanou reklamu specializují.
Chrome a nebezpečné doplňky
Tyto závadné doplňky většinou zvídaví uživatelé stáhnou někde po internetu, v minulosti však byly dostupné také na oficiálním Google Chrome Web Store. Dohromady jde o doplňky, které zaznamenaly nemalý počet 1,4 milionu stažení. Které to jsou?
- Netflix Party – 800 000 stažení
- Netflix Party 2 – 300 000 stažení
- Full Page Screenshot Capture – 200 000 stažení
- FlipShope – 80 000 stažení
- AutoBuy Flash Sales – 20 000 stažení
Co ale tyto rozšíření dělají (ergo proč jsou tak úspěšné) a k čemu vlastně slouží? Tak kupříkladu Netflix Party 1 i 2 jsou nástroje pro synchronizované sledování pořadů a filmů na streamovacích platformách. V těchto dnech je nahradila aplikace Teleparty, která tuto funkci synchronizovaného sledování rozšiřuje i na HBO Max, Amazon Prime, Disney+, ale třeba i YouTube.
Dalším oblíbeným doplňkem, který byl zneužit útočníky, je Full Page Screenshot Capture, který se, jak název napovídá, stará o to, abyste mohli pořídit screenshot celé webové stránky, bez nutnosti obrázek kouskovat scrollováním. Pokud zmíněné doplňky používáte, doporučujeme je odstranit, nebo alespoň ověřit jejich bezpečnost přímo u Googlu.
Zdroj: Google Chrome, McAfee