Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Překvapení u Netflixu: tažení proti sdílení účtů přineslo více předplatných než se očekávalo

Jiří Palyza 26.07.2023

Rozhodnutí Netflixu postupovat razantněji proti nelegálnímu sdílení hesel bylo spojeno s rizikem. Obavy byly především z masivního odchodu uživatelů a rušení služby. Nestalo se.

Kapitoly článku

S omezením sdílení hesel mimo domácnost to Netflixu prozatím vychází. Ve druhém čtvrtletí přibylo bezmála šest milionů zákazníků. Netflix neuvedl, kolik z nich byli uživatelé, kteří dříve zdarma a nelegálně sdíleli účty ostatních, a nyní si pořídili vlastní předplatné. V každém regionu ale streamovací služba zaznamenala nárůst počtu předplatitelů, a tím i vyšší příjem.

Od začátku léta Netflix zahájil kroky proti uživatelům, kteří sdílejí účet nad rámec jedné domácnosti. Za to se nově platí. Buď si diváci platí svůj vlastní účet, nebo si je předchozí majitel účtu přidá jako dalšího člena. Platí se za to 79 Kč/měsíčně.

Čísla Netflixu se zotavují: nebezpečí ale představuje současná stávka

Podle dřívějších odhadů Netflixu použilo heslo jiné domácnosti přibližně 100 milionů uživatelů. Společnost sází na to, že dotčení uživatelé raději zaplatí, než aby službu zrušili. Netflix měl nyní na konci čtvrtletí celkem 238,4 milionů platících zákazníků a pro aktuální kvartál očekává podobný nárůst. Greg Peters, spoluvýkonný ředitel Netflixu, se domnívá, že u některých dotčených uživatelů může trvat několik čtvrtletí, než se je podaří získat jako zákazníky.

Obrat se oproti stejnému čtvrtletí loňského roku zvýšil o 2,7 % na necelých 8,2 miliardy USD. Výsledkem byl zisk 1,49 miliardy dolarů. Čtvrtletní údaje a prognóza na investory ale neudělaly dojem: akcie se v průběhu obchodování propadly o dobrých osm procent. Předtím cena akcie od začátku roku vzrostla o více než 60 procent.

Kvůli stávce scenáristů a herců v Hollywoodu bude v aktuálním čtvrtletí Netflix prozatím utrácet více volných peněz. To platí i pro ostatní streamovací služby a televizní kanály v Americe. Stávka ale také znamená výpadek v nabídce filmů a seriálů. Pokud bude stávka pokračovat i v září, "bude to skutečný problém", řekl analytik odvětví Michael Nathanson televiznímu kanálu CNBC.

Filmová branže se na to ale připravuje. Například Paramount chce vyplnit mezery v programu svého kanálu CBS epizodami seriálu "Yellowstone", který je vlastně tahákem pro interního konkurenta Netflixu, Paramount+. Netflix, který má rozsáhlou knihovnu filmů a seriálů a produkční studia rozmístěná po celém světě, je považován za společnost v lepší pozici, než v jaké se nacházejí někteří jeho konkurenti.

Boj o předplatitele streamingu je tak silný, jak tomu ještě doposud nebylo

netflixcinema

Uživatel má v oblasti streamovacích služeb z čeho vybírat. Mezi provozovateli panuje tvrdá konkurence, což se projevuje i na cenové politice. | Zdroj: Chil Vera/Pixabay

V oblasti streamování videa panuje tvrdý konkurenční boj o uživatele. A to zejména poté, kdy na trh vstoupilo více hráčů s vlastními službami. Jsou to především studia jako Disney, Warner a Paramount, a technologičtí giganti jako Amazon a Apple. Netflix je jedním z poskytovatelů, kteří chtějí přilákat méně utrácející uživatele levnější nabídkou, zahrnující reklamu.

Zdá se, že tento přístup funguje. U Netflixu se počet uživatelů s předplatným během tří měsíců téměř zdvojnásobil, i když údajně z nižšího počtu. Díky reklamním tržbám už Netflix celosvětově dosahuje u verze předplatného s reklamami vyšších příjmů na uživatele než se základní verzí bez reklam. V USA dokonce příjmy na uživatele s reklamním předplatným, které tam stojí 6,99 USD, předstihly standardní předplatné, které je za 15,49 USD.

Jak nedávno uvedl šéf společnosti Disney, Robert Iger, u streamovací služby Disney+ se 40 procent nových zákazníků rozhodlo pro levnější verzi s reklamou. Netflix se nyní chce stát pro inzerenty co nejatraktivnějším. Mimo jiné nabízí i rezervaci reklamního prostoru výhradně v deseti nejoblíbenějších filmech a seriálech, což zaručuje široký dosah na publikum.

V této souvislosti také vyvstává zajímavá otázka: budou se následkem současného vývoje také rychleji přesouvat reklamní výdaje z klasické televize do streamovacího předplatného s reklamou? Robert Iger se o celé věci vyjádřil dost skepticky, především ve vztahu k další budoucnosti lineární televize. Nevyloučil, že se koncern v dlouhodobém horizontu zbaví vlastních televizních stanic, jakou je například ABC.

Zdroj: The Guardian


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme