Volkswagen plánuje zásadní změnu své prodejní koncepce, v jejímž rámci má být tradiční model nákupu vozu nahrazen úplně novými modely využití. Informoval o tom list Automobilwoche. Místo primárního nákupu nebo financování vozů mají zákazníci v budoucnu platit za jejich užívání. Tento koncept, známý jako "Vehicle on Demand", by mohl nahradit tradiční model nákupu automobilů a pro Volkswagen by mohl představovat skutečnou revoluci.
Jak nový model funguje
Ústředním prvkem nového modelu bude aplikace vyvinutá ve spolupráci se společností Europcar. V budoucnu budou moci zákazníci tuto aplikaci využívat k pronájmu, půjčování, předplatnému nebo sdílení vozů. Zatímco v Německu i v Česku není sdílení vozů zatím příliš populární, Volkswagen a další výrobci se stále více zaměřují na modely předplatného. Jejich výhodou je, že kromě pevného předplatného nevznikají žádné další provozní náklady, jako jsou daně, pojištění nebo údržba. Dodatečně se platí pouze náklady na benzín nebo elektřinu. Měsíční poplatky za předplatné jsou však vyšší než tradiční leasingové nebo finanční splátky.
Klíčovým aspektem tohoto nového modelu je zaměření na elektromobily. Prodej elektromobilů se v současné době trochu zadrhává, což je částečně způsobeno nízkou zůstatkovou hodnotou těchto vozidel. Díky obchodnímu modelu, kdy zákazníci vozidlo nevlastní, by pro ně ztráta hodnoty mohla být irelevantní. To by mohlo akceptaci elektromobilů výrazně zvýšit.
Mohlo by vás zajímat
Přínosy pro automobilku díky sběru dat a získávání zdrojů
Nový model přináší značné výhody i samotnému Volkswagenu: společnost si ponechává vozidla ve vlastnictví a může tak shromažďovat cenné údaje o jejich používání. Tyto údaje lze využít k vývoji nabídek na míru a k optimalizaci recyklace baterií. To je důležité zejména u elektromobilů, protože suroviny v bateriích jsou cenné i po skončení jejich životnosti.
Celkově se zdá, že se Volkswagen snaží transformovat z tradičního výrobce automobilů na komplexního poskytovatele řešení mobility. Tato změna strategie by mohla mít dalekosáhlé důsledky pro celý automobilový průmysl.
Zdroj: Automobilwoche