Přejít k hlavnímu obsahu

Šílený Black Friday: můžete ušetřit, ale také naletět podvodníkům. Na co si dát pozor?

Jakub Fišer 28.11.2022
info ikonka
Zdroj:

Svátek všech nákupčích a nefalšovaná rozbuška vánočních nákupů – americký komerční svátek Black Friday (Černý pátek) aktuálně drancuje české e-shopy se vším možným. Zároveň je to ale o důvod víc zůstat při nakupování ve střehu, podvodníci číhají všude.

Kapitoly článku

Česká obchodní inspekce (ČOI) vydala varování, protože vnímá zvýšenou poptávku po slevách a akčním zboží. „Každý chceme ušetřit, ale díky našim pěti tipům mohou lidé na Black Friday a Kybernetické pondělí nakupovat bezpečněji a být lépe připraveni. Obzvlášť se to týká situací, kdy u daného prodejce nakupujeme poprvé. Pak je potřeba si prodejce dobře prověřit,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při ČOI. A jakých 5 tipů má na mysli?

Ověřte si obchod

Než začnete s nákupem, je dobré si prověřit a dobře prohlédnout webové stránky obchodu. Nabízí korektní obchodní podmínky, tedy je například možné od kupní smlouvy ze zákona odstoupit? Je možné si zboží vyzvednout u nich na pobočce, nebo alespoň platit dobírkou? Mělo by vás také zajímat, jaké má prodejce recenze.

Není sleva jako sleva

V období akcí musí být zobrazena jak snížená cena, tak cena bez slevy. Uvedená cena „před akcí“ musí u evropských obchodů odpovídat nejnižší ceně účtované za posledních 30 dní. Je proto vhodné sledovat ceny vybraných výrobků v delším časovém období, což umožňují například cenové srovnávače.

Pozor na nátlak

Pozorní byste měli být, objeví-li se nátlakové sdělení, jako například „Na toto zboží se dívá dalších 20 lidí“, „zbývají poslední 4 položky“ a tak podobně. Některé e-shopy se také snaží ovlivnit naše nákupní chování pomocí odpočítávání nebo zahanbujících tlačítek typu „Ne, jsem hloupý a nechci využít 20% slevu“.

Bezpečná platba

Pokud obchodu úplně moc nevěříte, volte vždy platbu dobírkou. V žádném případě nikam „jen tak“ nezadávejte číslo své karty či jiné platební údaje. To si můžete dovolit pouze u ověřených e-shopů, které si sami prověříte. Nedejte na doporučení, mohlo by se vám to vymstít.

Záruka ze zákona

Na veškeré nové nebo použité zboží (nábytek, auto, počítač, domácí spotřebiče a tak podobně) zakoupené u prodejce se sídlem v Evropské unii můžete využít dvouletou zákonnou záruku. V takovém případě můžete požádat prodejce o opravu nebo výměnu výrobku, a pokud tato dvě řešení nejsou možná, o náhradu škody. Zároveň můžete u drtivé většiny sortimentu zboží do 14 dnů nezávazně vrátit. Výjimkou jsou třeba bezdrátová sluchátka.

Zdroj: ČOI Tisková zpráva


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme