Aktuální modely automobilů už jsou v podstatě pojízdné počítače se spoustou senzorů, kamer, mikrofonů, aplikací, hlasových asistentů, připojených mobilních telefonů a často už mají i připojení k internetu. Jak jsou osobní údaje chráněny, je důležitá otázka, na kterou však výrobci obvykle nedokážou odpovědět.
Tvůrci Firefoxu ze společnosti Mozilla si vzali na paškál 25 významných značek automobilů a provedli jejich test z hlediska ochrany osobních údajů. Výsledky jsou ohromující: všichni výrobci selhávají, mnozí shromažďují a sdílejí velice citlivé osobní údaje, jako je sexuální aktivita, výrazy obličeje a genetické a zdravotní informace.
Nešifrovaná data, která se často prodávají
Podle výzkumu Mozilly výrobci automobilů nejenže shromažďují rozsáhlé údaje o zákaznících, ale často je sdílejí nebo prodávají třetím stranám. Většina automobilek (84 %), které Mozilla zkoumala, tvrdí, že mohou vaše osobní údaje sdílet - s poskytovateli služeb, zprostředkovateli dat a dalšími firmami, o kterých víme jen málo nebo vůbec nic. Jde přitom o velký byznys. Odborníci odhadují, že do roku 2030 se z něj vyvine celý trh v hodnotě 750 miliard amerických dolarů.
Žádná ze zkoumaných značek nešifruje všechny osobní údaje uložené ve vozidlech. A na žádost Moziily ohledně bezpečnosti a šifrování odpověděl ze všech výrobců pouze Mercedes.
Značkou, která zdaleka nejvíce porušuje ochranu osobních údajů, je podle Mozilly Nissan. Japonská automobilka ve svých zásadách ochrany osobních údajů přiznává, že shromažďuje různé informace, včetně informací o sexuální aktivitě, zdravotním stavu a genetice - ale způsob shromažďování těchto údajů není dále vysvětlen.
Dalším negativním příkladem je Volkswagen: německý výrobce shromažďuje demografické údaje (např. věk a pohlaví) a informace o chování řidičů (např. o návycích při používání bezpečnostních pásů a brzdění) pro účely cíleného marketingu. Toyota přichází s téměř neprostupnou džunglí 12 různých prohlášení o ochraně osobních údajů; Kia může podle svého prohlášení o ochraně osobních údajů shromažďovat informace o vašem "sexuálním životě" a Mercedes-Benz vyrábí vozidla s předinstalovaným TikTokem.
Jako nejméně problematická společnost byla vyhodnocena značka Renault (Dacia). Podle Mozilly však ani tohoto francouzského výrobce nelze skutečně doporučit.
Další kritické připomínky Mozilly
- Aplikace vše ještě komplikují, protože jsou oblíbeným způsobem, jak shromažďovat ještě více osobních údajů. A kdo má ke které aplikaci a jejím datům přístup, je někdy obtížné pochopit: BMW USA například spravuje aplikaci pro Toyotu.
- Mnoho automobilových značek se zapojuje do tzv. "Privacy Washing". To znamená, že společnosti předstírají, že chrání soukromí uživatelů, ale ve skutečnosti to nedělají. Výrobci přitom často nedodržují ani své vlastní zásady, jako je minimalizace údajů.
- Neexistuje žádný rozumný proces udělování souhlasu. Často se předpokládá, že "souhlas" se shromažďováním osobních údajů je dán už jen tím, že jste cestující ve voze. Například Subaru uvádí, že cestující jsou považováni za uživatele a souhlasí se zásadami ochrany osobních údajů.
Prohlášení o ochraně osobních údajů a procesy pro automobily jsou obzvláště ošklivé. - Srozumitelná prohlášení o ochraně osobních údajů jsou i tak vzácná, ale v automobilovém průmyslu jsou prakticky nedohledatelná. Značky jako Audi a Tesla uvádějí matoucí, rozvláčné a nejasné texty. Někteří výrobci automobilů používají více než pět různých dokumentů o ochraně osobních údajů.
- Automobilové značky sdílejí osobní údaje s orgány činnými v trestním řízení a vládami. V zásadách ochrany osobních údajů společnosti Hyundai se například uvádí, že společnost může sdílet údaje s orgány činnými v trestním řízení a vládami na "formální nebo neformální" žádost.
- Úniky dat jsou na pořadu dne. Závažné úniky a narušení dat jsou v automobilovém průmyslu všudypřítomné. Od zaměstnanců společnosti Tesla, kteří sledují videa z vozů zákazníků, až po společnosti Volkswagen a Toyota, které vlastní vinou zveřejnily osobní údaje milionů zákazníků.
Co mohou řidiči vůbec dělat?
Z průzkumu Mozilly vyplývá, že řidiči mají nad svými daty jen velmi malou kontrolu. V omezené míře se samozřejmě můžete rozhodnout, že nebudete používat automobilové aplikace nebo některé služby. Ne vždy to ale jde, nebo alespoň hrozí, že auto nebude fungovat správně.
Alternativou jsou starší modely, které nabízejí méně „chytrých“ technologií. Pokud používáte vlastní mobilní telefon, aniž byste jej připojili k vozu, máte o jeden problém s ochranou dat méně.
Podrobnosti o tom, jak jsou na tom jednotlivé značky vozů a na co byste si měli dát pozor, si můžete zjistit na stránkách Mozilly. Vždy tam také najdete užitečné tipy, co můžete udělat pro lepší ochranu soukromí.
Zdroj: Mozilla