Přejít k hlavnímu obsahu

Test: Mio MiVue 955W – špičková černá skříňka do auta s 4K rozlišením

Michal Bareš 10.06.2024

Tato kamera do auta umí nejen sledovat a zaznamenávat provoz ve 4K rozlišení, ale zvládá i HDR, a upozorňuje na radary a měřené úseky.

Kapitoly článku

MiVue 955W je výkonná palubní kamera, která nabízí extrémní kvalitu obrazu díky 4K Ultra HD rozlišení a umí pracovat i s HDR pro záznam obrazu s vysokým dynamickým rozsahem, takže dokáže zachytit více detailů v tmavých i světlých oblastech scény. Má integrovanou Wi-Fi, díky databázi upozorňuje na radary a měření rychlosti a je možné ji rozšířit o zadní kameru pro záznam toho, co se děje za vozidlem.

Mio MiVue 955W 4K je vybavena 8 Mpx 1/1.8” velkým senzorem, který je 1,7krát větší než běžné senzory, a 2,7" velkým IPS displejem pro jasný a čistý obraz s dobrým jasem, kontrastem i úhly pohledu. Nabízí různé rozlišení nahrávání, včetně 4K (2 160p/30fps), 2,5K (1 440p/60fps) a 2,5K HDR (1 440p/30fps). Osmimegapixelový videosnímač a objektiv s vysokou světelností F2.0 se starají o čistý a jasný obraz se živými barvami i za zhoršených světelných podmínek.

Základem je obraz

MiVue 955W produkuje kvalitní záznam v několika různých režimech, přičemž každý má své výhody. Nejvýše je postavený 4K záznam se 2160 řádky a se 30 snímky za vteřinu, se kterým získáte nejvyšší možné rozlišení, kde by mělo být v případě potřeby při zvětšení vidět maximum detailů. Díky záznamu v rozlišení 4K lze každý detail zvětšit a přitom zůstane stále dobře viditelný. Vynikající je kvalita nejen denního záznamu, ale také nočního nahrávání.

Mio MiVue 955W
info ikonka
Zdroj: Chip
Uchycení kamery Mio MiVue 955W

Dále pak 2,5K rozlišení se 1440 řádky, kde je na výběr varianta se 60 snímky za vteřinu (pro zpomalené záběry) nebo s HDR, což se hodí při komplikovaném osvětlení, ať už jde o protisvětlo, šero či oslňující reflektory protijedoucího auta. Takže si uživatel musí vybrat, buď 4K nebo 60 sn/s nebo HDR. Tento režim zaznamenává obraz více snímků s různými hodnotami expozice, tyto následně zkombinuje do jednoho obrazu, který je optimalizován na jasnější a ostřejší s menším šumem, aby bylo dosaženo nejlepšího možného zobrazení objektu v jasných i tmavých oblastech záznamu.

Úhel objektivu je 140°, přičemž rozsah 140°-160° bývá u autokamer nejčastější, u některých modelů bývá dokonce ještě širší, až 170°, takže kamera snímá ještě více do stran, ale je otázka, k čemu to je, beztak tento okrajový obsah je zkreslený, neostrý a hlavně při jízdě rychle mizí mimo záběr.

4K hraje první housle

Zatímco papírově jsme se na počátku přikláněli k tomu, používat pro nejlepší výsledek režim 1 440p HDR, tak po srovnání série záznamů za denního světla i za tmy považujeme za nejlepší volbu 4K režim, který nabízí vyšší rozlišení a tedy více detailů ve videu, a přitom obrazová kvalita záznamu je stejná jako HDR režim. Tedy vysoká. 

Jediné, s čím se oba režimy potýkaly, byla čitelnost SPZ v noci, to bylo možné jen při nižších rychlostech, tedy primárně ve městě, ale mimo město, kde se jezdí rychleji a potkávací rychlost dvou vozidel je běžně 150-250 km/h, tak tam šance na přečtení SPZ, bez ohledu na světelné podmínky v noci, není velká. A ve dne je v tomto ohledu přínosnější právě 4K režim. 

Režim s nižším rozlišením se překvapivě neuplatní ani kvůli nižší velikosti souborů, neboť všechny mají stejnou velikost. Minutový záznam má konstantní velikost 152 MB, ať už se jedná o 4K, 60 snímků, HDR či obyčejný 1 440p záznam. Součástí záznamu je i zvuková stopa, protože přístroj má mikrofon i reproduktor. Podporovány jsou microSD karty až do kapacity 256 GB.

Důležitá informace je, že záznam v nižším rozlišení vzniká oříznutím ze 4K, tedy získáte výřez, kterému chybí okraje, čímž se zmenší pozorovací úhel. Je dobré také zmínit, že záznam, který se ukládá každou vteřinu, probíhá ve všech případech v úsporném a moderním formátu SuperMP4 (H.265). Hodit se může i schopnost pořizovat fotografie během nahrávání videa.

Mio MiVue 955W
info ikonka
Zdroj: Chip
Instalace kamery Mio MiVue 955W na přední sklo je jednou navždy

Instalace

Specifický je způsob uchycení na čelní sklo. Má to své výhody ale i nevýhody. Dokovací stanice autokamery QuickClick má na sobě samolepicí pásku, která se nalepí zevnitř na čelní sklo. Výrobce v balení přikládá dvě tzv. statické nálepky, kdy se nejdříve na sklo přichytí nálepka a na ni se teprve přilepí kamera, což by mělo zvýšit pevnost při manipulaci.

Problém trvalého lepení spočívá v tom, že pokud nalepíte držák nevhodně, tedy nakřivo nebo tak umístěný, že se vám kamera z pozice řidiče bude blbě ovládat, nemáte jednoduchou šanci to napravit. Jedině že byste držák odtrhli, v případě potřeby podlepili novou oboustrannou lepicí páskou a přilepili lépe. Situace trochu stěžuje i to, že upevněnou kameru nelze natáčet horizontálně, tedy do stran, ale pouze vertikálně, tedy nahoru a dolů.

Při instalaci je tedy třeba opatrnost a platí dvakrát měř, jednou řež. Nám se osvědčila instalace se zapnutou kamerou, kde jsme si opakovaně ověřili, že snímaný úhel je ideální, ovládání je přístupné a kamera nebrání řidiči ve výhledu. No a teď výhoda trvalého nalepení. Kamera vám, na rozdíl od tradiční přísavky, neupadne. Určitě se to stalo a stává každému, především při změnách počasí resp. teplot mají přísavky tendenci čas od času samovolně odpadávat.

Samotná autokamera má rozměry zhruba 103 x 62 x 40 mm (š, v, h) a hmotnost 130 gramů. Díky superkondenzátoru, který nahrazuje baterii, je kamera schopna pracovat ve velmi náročných podmínkách, protože baterie nemůže „odejít“, což zajišťuje dlouhodobě spolehlivý provoz.

Ovládání a vlastnosti

Jak bývá běžné, kamera se po nastartování automaticky spustí a začne zaznamenávat. Kromě záznamu jízdy umí i další věci. GPS přijímač umožňuje přidávat do videa informace o rychlosti a poloze vozidla. Tato funkce je obzvláště užitečná pro analýzu jízdních tras nebo v případě dopravních nehod. 

G-senzor, tříosý akcelerometr, detekuje nárazy a chrání tak záznamy před přepsáním v případě kolize. Kamera také podporuje hlasové příkazy a nabízí režim parkování, který monitoruje vozidlo i když není řidič přítomen.

Pro provoz při vypnutém zapalování, tedy především v režimu parkování, je možné pořídit volitelný Mio SmartBox nabíjecí set. Parkovací režimy jsou k dispozici dva - režim parkování s pasivním napájením, tedy pouze detekce nárazu, a inteligentní parkovací režim s detekcí pohybu a nárazu.

Mio MiVue 955W
info ikonka
Zdroj: Mio
Mio MiVue 955W

Dále autokamera zobrazuje například vzdálenost a čas k rychlostnímu radaru a rovněž poskytuje informaci o omezení rychlosti a průměrné rychlosti během úsekového měření. Upozornění probíhá s dostatečným předstihem v závislosti na rychlosti vozu. Autokamera také může upozorňovat na překročení povolené rychlosti. Výrobce nabízí bezplatné aktualizace databází radaru po celou dobu životnosti zařízení.

Integrovaná Wi-Fi kategorie 5 umožňuje ovládání kamery a stahování videa přes mobilní aplikaci MiVue Pro. Pro připojení stačí naskenovat QR kód zobrazený na MiVue 955W. Aktualizace zařízení probíhají pomocí smartphonu a mobilní aplikace, není tedy třeba zařízení přenášet a připojovat k počítači. Když dojde k nehodě, palubní kamera automaticky uloží soubor a pošle záběry do aplikace MiVue Pro přes Wi-Fi. Jako jedna z mála má navíc antikolizní systém pro varování před případnou srážkou.

Existuje také varianta Mio MiVue 955W 4K Dual se zadní kamerou. Kdo by nechtěl zadní kameru, protože třeba už jednu má, tak řada aut má v kufru zásuvku autozapalovače, přes kterou lze napájet druhou nezávislou kameru na zadním okně a nemusíte tahat kabely přes celé auto. Jediné, k čemu se tento způsob nedá využít, je režim couvání, protože logicky na displej této druhé autokamery nevidíte.

Mio MiVue 955W
info ikonka
Zdroj: Mio
Mio MiVue 955W

Shrnutí

S cenou pod pět tisíc se Mio MiVue 955W řadí mezi modely vyšší cenové kategorie (se zadní kamerou je cena kolem 7 000 Kč), ale za tuto cenu dostáváte odpovídající protihodnotu, tedy po všech stránkách kvalitní a vybavené zařízení. Samozřejmě u auta s cenou 20 tisíc si kameru za 5 tisíc rozmyslíte, ale pokud průměrná cena auta z autobazaru je dnes podle různých odhadů 200-300 tisíc, tak tam už to tolik řešit nebudete, o nových autech nemluvě.

Palubní kamera Mio MiVue 955W patří mezi nejlepší dostupné automobilové „černé skříňky“. Vyniká především vysokým 4K rozlišením, velkým senzorem, světelným objektivem a kvalitním displejem. Autokamera je tak ideálním řešením pro ty, kteří hledají vysokou kvalitu obrazu, pokročilé funkce a spolehlivost. S Mio MiVue 955W budete mít jistotu, že každý detail jízdy bude zaznamenán s nejvyšší možnou kvalitou a že vaše vozidlo může být pod dohledem i během parkování.

Technická data

Mio MiVue 955W


Snímač / rozlišení 8 Mpx / 3 840 x 2 160 / 30 fps, 2 560 x 1 440 / 60 fps, 2 560 x 1 440 / 30 fps s HDR

Displej 2,7“ / IPS

Zorný úhel 140°

Pam. karta microSD, max. 256 GB

Rozměry / hmotnost 103 x 62 x 40 mm / 130 g

Cena 4 350 Kč


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme