Jak složité je najít ve velkém nákupním centru konkrétní obchod si možná mnoho lidí na vlastní zkušenost vyzkoušelo během nedávných Vánoc. A nemusí jít samozřejmě jen o nákupní centra, stejně problematická může být navigace například ve velkém hotelu, nemocnici či dalších rozsáhlých budovách. Cedule s nápisem „Zde stojíte“ často příliš nepomohou. Ač je zde GPS nedostupná, svůj smartphone nemusíte nechávat v kapse. Pomoci může připojení k internetu, přesněji wi-fi přístupový bod.
S nástupem chytrých telefonů vzrostl zájem uživatelů také o připojení prostřednictvím wi-fi. Už nejde jen o uživatele notebooků, kteří potřebují pracovat, najednou se na řadě veřejných míst mohou připojovat desítky či stovky majitelů smartphonů. I přes snahu mobilních operátorů o rozvoj 4G sítí, uživatelé raději využíjí wi-fi pro ušetření dat, neboť mobilní tarify stále nabízejí relativně malé limity dat.
„Možnost připojit se prostřednictvím wi-fi se stala téměř nutným standardem pro restaurace, obchody, nemocnice, ale i řadu dalších míst,“ říká Hana Balášová, Business Development Manager ze společnosti Alef Nula a dodává: „Prozatím bere většina podnikatelů wi-fi jako nutnost, něco, co vyžadují zákazníci. Nicméně v těchto technologiích se skrývá potenciál, který prozatím zůstává ležet ladem.“ Přístupový bod totiž může totiž nejen zajistit připojení k internetu, ale lze ho využít i pro řadu dalších věcí. Pro zákazníky to může znamenat jednodušší navigaci uvnitř budov, pro obchodníky pak šanci, jak z poskytování wi-fi zdarma udělat něco, co pomůže vydělávat.
Kde leží obchod?
Pomineme-li aplikace typu 2GIS, které v sobě obsahují mapy některých obchodních center, prozatím nám smartphony v navigaci uvnitř budov příliš nepomáhají. Přitom by mohly. Stačí informace, které přístupové body mají. V podstatě je systém velmi podobný tomu, který používají chytré telefony v podobě tak zvané A-GPS, kde využívají informací o síle mobilního signálu ke zpřesnění polohy. Něco podobného lze aplikovat i u wi-fi. „V našich kancelářích jsme nainstalovali přístupové body a implementovali analytické nástroje zpracovávající informace z přístupových bodů a díky tomu jsme schopni v praxi určit téměř přesnou polohu telefonu připojeného k naší síti a zobrazit ho na mapě v aplikaci,“ vysvětluje Hana Balášová. To je pochopitelně jen ukázka, nicméně se stejnou technologii pracuje například Rijksmuseum v Nizozemí a řada dalších institucí či obchodů v zahraničí.
Pochopitelně, aby bylo možné využít wi-fi k navigaci uvnitř budovy, musí být splněno několik podmínek – především síť musí být při stavbě dobře naplánována a přístupové body musí být rozestaveny podle přesného projektu tak, aby překrytím jejich signálů mohlo dojít k přesnému určení polohy, zároveň ale nesmí dojít k vzájemnému rušení. K tomu je třeba přidat možnost analýzy dat z přístupových bodů, což neumožňují přístupové body všech výrobců. Nicméně, právě to je klíčové. „Přitom je ale důležité upozornit, že do analytického softwaru se nedostávají žádná uživatelská data, není tedy možné sledovat, co uživatel přenáší, ale pouze informace o jeho provozu v rámci bezdrátové sítě,“ upozorňuje Hana Balášová. Data jsou navíc téměř anonymní, přístupový bod zná pouze MAC adresu přístroje. Tuto informaci pak může poslat zpět do aplikace ve smartphonu. Navíc někteří výrobci, jako například Cisco, vybavují přístupové body i technologií Bluetooth Low Energy (BLE) neboli tzv. iBeacony. Tato technologie funguje jen na vzdálenost několika metrů, což umožňuje navigaci ještě dále zpřesnit.
S analytickými nástroji zpracovávajícími informace o připojených zařízeních prostřednictvím wi-fi mohou nejen velká obchodní centra, ale i obchody, muzea či nemocnice zpřístupnit uživatelům aplikaci, která dokáže zobrazit jejich přesnou polohu na mapě. Odsud už je samozřejmě jen malý krok k tomu, aby mu mohly nabídnout navigaci až ke konkrétnímu místu uvnitř budovy.
Stačí mít k dispozici co nejpřesnější mapu budovy, vše ostatní už pak zařídí wi-fi, a samozřejmě navigační algoritmy. Navigace v budově pak může fungovat velmi podobně tomu, co známe ze silnic. Jedinou nevýhodou je, že vzhledem k tomu, že wi-fi sítě patří různým provozovatelům, asi se prozatím nedočkáme univerzální navigační aplikace. Vždy bude muset jít o aplikaci konkrétního poskytovatele. Jedinou šancí by mohl být některý z dodavatelů informačních aplikací, který by se domluvil s více provozovateli a integroval tuto možnost do své aplikace.