Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Vlastníte e-koloběžku? A víte, že musíte mít řidičák, SPZ a možná i povinné ručení?

Michal Bareš 14.08.2023
info ikonka
Zdroj:

Automobil si můžeme koupit i bez řidičského průkazu, ale nikoho by asi nenapadlo s ním vyrazit do ulic bez řidičského oprávnění, registrační značky a povinného ručení. U elektrické koloběžky to ale neřešíme, i když pravidla jsou u většiny z nich stejná.

Kapitoly článku

Během posledních pár měsíců jsme v Chipu testovali několik elektrických koloběžek, z nichž některé dokážou bez sebemenší fyzické úpravy překonat povolený rychlostní limit 25 km/h pro jízdu s tímto typem vozidla na pozemních komunikacích.

Napadlo nás se tedy podrobněji informovat o právním rámci pro provoz elektrických koloběžek na veřejných komunikacích a samotné nás překvapilo, jak moc se v našich ulicích porušují pravidla a zákony.

Na internetu najdeme spoustu informací o právních podmínkách pro provoz elektrických koloběžek, ale většinou se jedná o zastaralé nebo pouze kusé údaje, takže jsme si řekli, že se na pravidla provozu elektrických koloběžek podíváme podrobněji a zeptáme se přímo u zdroje.

20230814-142204-1

Pro provoz e-koloběžek s výkonem nad 250 W a rychlostí nad 25 km/h potřebujete řidičský průkaz alespoň na malé motocykly, foto: Michal Bareš, Chip

Ministerstva dopravy a financí potvrzují: většina e-koloběžek potřebuje řidičské oprávnění, registrační značku a od roku 2024 bude často i povinné pojištění

Po několika dotazech na Ministerstvo dopravy a Ministerstvo financí (to bude mít na starosti povinné ručení elektrických koloběžek) nás, popravdě řečeno, prakticky obešly mrákoty. Desítky tisíc majitelů elektrických koloběžek totiž nedbají na zákony a na základní požadavky k jejich provozu.

To se bohužel netýká pouze „silných“ koloběžek s motorem o výkonu přes 500 W, ale i nejběžnějších a nejlevnějších modelů s elektromotorem přesahujícím výkon 250 W, tedy prakticky všech elektrických koloběžek v provozu.
Elektrokoloběžky sice možná vypadají jako hračky a drobná městská „přibližovadla“, ale podle platných zákonů k jejich provozu na veřejných komunikacích musíte vlastnit řidičský průkaz a musíte je registrovat a tedy i opatřit viditelnou registrační značkou.

To se týká všech elektrických koloběžek s motorem o větším výkonu než 250 W a/nebo provozní rychlostí převyšující 25 km/h. Tyto parametry se vztahují na naprostou většinu prodávaných elektrických koloběžek, i na modely pořizované občas jen pro zábavu dětí.

20230525-154734-1

Elektrické koloběžky vypadají jako hračky, ale pro většinu z nichje nutné vlastnit řidičský průkaz, a SPZ, foto: Michal Bareš, Chip

Mohli bychom argumentovat, že elektrické koloběžky jsou něco jako elektrická kola, ale z hlediska předpisů tomu tak není. Elektrická kola jsou totiž dopravní prostředky primárně poháněné lidskou silou, zatímco elektrické koloběžky ne. Stačí se podívat do ulic, na elektrických koloběžkách nikdo nepřišlapává, jezdci většinou pouze mačkají tlačítko „plynu“.

Řidičský průkaz: nad 250 W nebo 25 kg musíte mít alespoň „béčko“

Elektrické koloběžky s motorem o výkonu vyšším než 250 W, nebo maximální rychlostí převyšující 25 km/h tedy spadají do nejbližší podobné kategorie dopravních prostředků, tedy zjednodušeně řečeno mezi lehké motocykly, tzv. „mopedy“. Tomu odpovídá i povinnost řidičů vlastnit oprávnění alespoň skupiny „B“. Stačí tedy řidičák pro osobní automobily, který umožňuje i řízení malých motocyklů, nemusíte mít speciální řidičský průkaz pro motocykly. Řidičské oprávnění na malé motocykly ale uživatel mít musí. Zároveň musí být elektrická koloběžka stejných parametrů opatřena registrační značkou, kterou vydávají úřady obcí s rozšířenou pravomocí.

Povinné ručení od začátku roku 2024

Ano, i to je na značnou část provozovaných elektrických koloběžek od začátku příštího roku pořídit. Je to logické, protože pokud elektrickou koloběžku provozujete v běžném provozu (a modely nad 250 W nebo 25 km/h na cyklostezky nepatří), tak může dojít i k vlastní nehodě, a tedy k nutnosti zaplatit škodu.

Na základě řady precedentů, při kterých bylo z viníků nehody způsobené řidiči elektrických koloběžek, kteří odmítali způsobenou škodu zaplatit, se Evropská Rada ve směrnici 2021/2118 rozhodla zavést povinnost povinného ručení pro vozidla s výhradně mechanickým pohonem s rychlostí vyšší než 25 km/h pohybujících se po zemi, nikoli po kolejích, tedy primárně pro elektrické koloběžky a Segwaye.

Elektrokola pod tuto směrnici nespadají, stejně jako například malé zahradní traktory. V současném znění zákona ale není ani slovo o výkonu elektrického motoru, takže v tomto případě, zatím, mohou být majitelé elektrických koloběžek s výkonem nad 250 W klidní. Zákon ale ještě neprošel schválením vlády, takže se mohou některé věci změnit.

Znění směrnice EU/ER 2021/2118 se promítne do připravovaného zákona upravujícího pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který nahradí stávající zákon č. 168/1999 Sb. Navrhovaná platnost je k 1. 1. 2024 a zákon by měl nahradit stávající zákon 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Vedle povinného ručení malých motocyklů, včetně elektrických koloběžek, dojde také u všech vozidel k pozitivní změně ohledně prokazování povinného ručení.

lw-230611-lamax-pardubice-cz-hq-0014-1

S elektrickou koloběžkou můžete ve městě jezdit pouze po vyhrazených komunikacích, foto: Lamax

„V rámci novely zákona bude rovněž zavedeno rychlé digitální sdílení informací o povinném ručení mezi pojišťovnami, dopravní policií a obecními úřady. Dnes se změny v registru pojištění propisují zhruba se zpožděním 2 týdnů, tato prodleva nyní odpadne a díky tomu odpadne povinnost řidičů prokazovat se na území ČR papírovou zelenou kartou potvrzující povinné ručení vozidla“ , nám sdělil Ing. Stefan Fous z tiskového odboru Ministerstva financí.

Ptali jsme se také na to, jak se budou posuzovat případné dopravní nehody, které se stanou na veřejných komunikacích s elektrickými koloběžkami, které mohou jet rychleji než 25 km/h.

Momentálně to vypadá, že se budou případy řešit podle reálné situace nehody, bude se tedy posuzovat a dokazovat, zda koloběžka nejela rychleji, než povolených 25 km/h, majitelé modelů s vyšší teoretickou rychlostí tedy nebudou primárně postihování za to, že na veřejnou komunikaci vyjeli s koloběžkou, která dokáže jet i rychleji než 25 km/h. Pokud se ale prokáže, že rychleji než 25 km/h jeli, budou mít problém.

V současné chvíli to tedy vypadá, že od začátku příštího roku si budou muset pořídit nějakou formu pojištění všichni provozovatelé elektrických koloběžek s rychlostí převyšující 25 km/h. Všichni majitelé koloběžek s motory nad 250 W, nebo rychlostí nad 25 km/h ale už dnes musí vlastnit řidičský průkaz a také musí být jejich vozítko opatřeno registrační značkou. To, že to zatím policie nekontroluje, je jiný příběh.

 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme