Voice, Data, Fone
Firma vznikla v roce 1984 v Londýně, kde má dodnes své hlavní sídlo. O rok později se v síti tohoto operátora uskutečnil vůbec první mobilní hovor ve Velké Británii. Syn bývalého předsedy představenstva společnosti Vodafone tajně opustil silvestrovskou oslavu své rodiny, aby překvapil svého otce a zavolal mu z londýnského Parliament Square po půlnoci, tedy už 1. ledna 1985. Tehdy k tomu využil 5kilový přenosný telefon Vodafone VT1.
Mimochodem, znáte vlastně původ jména Vodafone? Oficiální vysvětlení tvrdí, že jde o zkratku slov VOice – anglicky hlas, DAta a FONE, tedy zkrácená forma anglického slůvka phone, neboli telefon.
Od roku 2006 Vodafone i v Česku
Expanze mimo Velkou Británii začala až v roce 1995, kdy Vodafone odkoupil nizozemského operátora Libertel. Do Česka se podíval až v roce 2005, kdy od kanadského TIW odkoupil majoritní podíl ve společnosti Český Mobil, který od roku 1999 provozoval mobilního operátora Oskar. V roce 2006 pak došlo k přejmenování Oskara na Vodafone.
O 10 let později, v roce 2016 Vodafone jako první firma v Česku spustil testovací provoz technologie 4,5G, na které spolupracoval s čínským Huawei. Následně v létě 2019 jako vůbec první operátor spustil reálnou 5G síť, kterou pokryl část města Karlovy Vary. Také jako první začal nabízet datově neomezené mobilní tarify. Neméně významnou se stala i jeho akvizice UPC, díky čemuž výrazně posílil své postavení na trhu s pevným internetem.
Ikonické reklamy – Kecky a dárky pro všechny
Vodafone se nejen na českém trhu vždy prezentoval neotřelými reklamními kampaněmi. Pamětníci jistě vzpomenou na léto 2011 a ikonické Kecky, které lákaly na bezplatné volání a SMS o víkendu.
Víkendové SMSky zdarma pro všechny zákazníky Vodafone propagoval také v roce 2007, a to televizními spoty s hercem Petrem Čtvrtníčkem. Všimněte si, že tehdy operátoři neměli problém obdarovávat své zákazníky takto velkoryse klidně i 3 měsíce v kuse.
Hasičskou reklamou z roku 2012 zase červený operátor lákal na svou férovou tarifikaci volání po sekundách. To znamená, že klientovi je účtovaná každá sekunda hovoru, nikoliv rovnou celá minuta. Tento typ tarifikace zrušil nejen sám Vodafone, ale s koncem července přestane platit také u předplacených karet Oskarta. Reklamní spot tak z dnešního hlediska působí velmi komicky, i když jinak, než si Vodafone tehdy myslel.
Zdroj: Vodafone, Mobilmania