Přejít k hlavnímu obsahu
Elektromobilita

Výrobci automobilů vyzývají Evropskou komisi: trvejte na zákazu výroby spalovacích aut od roku 2035

Jiří Palyza 09.07.2024
Zdroj: Oscar Sutton/Unsplash

Platforma pro elektromobilitu se jasně vyjádřila k plánu postupného ukončování spalovacích motorů v Evropě. Řada automobilek naléhá na EU, aby své rozhodnutí neodvolávala a držela se plánovaných opatření.

V minulém legislativním období Evropská komise rozhodla o postupném vyřazení spalovacích motorů. Podle přijatého rámce mají být od roku 2035 registrace nových automobilů omezeny pouze na bezemisní modely, tedy takové, které nevypouštějí CO₂. V posledním období ale stále častěji zaznívaly hlasy, volající po zmírnění tohoto opatření. A důvodů k tomu je celá řada.

Sama Evropská lidová strana (EPP) pod vedením předsedkyně Ursuly von der Leyenové přišla s myšlenkou na možné změny tohoto přísného opatření. Bylo to v období před červnovými volbami do Evropského parlamentu.

Vzhledem ke skutečnosti, že von der Leyenová byla nominována i na druhé funkční období do funkce předsedkyně Evropské komise, se dá očekávat, že snahy o revizi zákazu spalovacích motorů budou pokračovat.

Mohlo by vás zajímat

Z toho ale má obavy Platforma pro elektromobilitu, sdružující 47 členů včetně výrobců automobilů. Mezi nimi můžeme najít značky, jako například Volvo, Ford, Renault a Tesla, ale i poskytovatele služeb, jako například Uber. Společně nyní zveřejnili prohlášení.

V něm se jednoznačně vyslovují proti zrušení nařízení a požadují, aby se EU držela svého původního rozhodnutí.

Zákaz spalovacích motorů: výhody i pro spotřebitele?

Dobíjecí stanice
Vysoké ceny nových vozů, síť dobíjecích stanic a praktický dojezd elektromobilů jsou prozatím brzdami, které brání jejich širšímu rozvoji.
Zdroj: John Cameron/Unsplash

Platforma pro elektromobilitu ve svém prohlášení vyslovuje znepokojení nad plány Evropské lidové strany. Naléhavě varuje před revizí přijaté legislativy, která by mohla do stanovených plánů na zákaz spalovacích motorů od roku 2035 přinést díky novým změnám zmírnění. Odvolává se také na skutečnost, že nařízení už bylo schváleno v minulém legislativním období.

Zdůrazňuje také, že bez jednotného a jasného právního rámce není možné přilákat nové investice do vytvoření průmyslového ekosystému pro mobilitu s nulovými emisemi.

Upozorňuje, že v tomto okamžiku ustoupit by znamenalo neúspěch pro všechny subjekty, které už do přechodu na novou formu bezemisních pohonů a související infrastruktury investovaly nemálo prostředků. To se samozřejmě týká nejen výrobců automobilů, ale také baterií a nabíjecích stanic.

Mohlo by vás zajímat

Pro spotřebitele pochopitelně hraje důležitou roli i časový harmonogram postupného vyřazování spalovacích motorů. Cílem nařízení je mimo jiné i zvýšit nabídku elektromobilů a podpořit jejich všeobecné přijetí na trhu.

Což by mohlo v konečném důsledku přispět ke snížení celkových nákladů na vlastnictví vozidel s nulovými emisemi a zvýšit tak atraktivitu elektromobility pro spotřebitele.

Zdroj: Platform Electro Mobility


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme