Přechod na elektromobilitu v rámci Evropské unie nabírá na obrátkách. Existuje však nerovnováha: zatímco prodej elektromobilů od roku 2017 nepřetržitě roste, rozšiřování potřebné nabíjecí infrastruktury značně zaostává. Evropská automobilová asociace Acea nyní představila alarmující čísla: počet elektromobilů roste třikrát rychleji než počet veřejných dobíjecích stanic.
Téměř dvě třetiny všech dobíjecích míst v EU se nacházejí pouze ve třech zemích: v Německu, Francii a Nizozemsku. Podle Acea existuje přímá úměra mezi dostupností dobíjecích míst a novými registracemi elektromobilů.
Evropské nabíjecí stanice: proč rozvoj infrastruktury selhává?
Aby bylo možné splnit budoucí požadavky, bylo by podle odhadů Evropské komise třeba každý rok instalovat 440 000 dobíjecích míst, což je mnohem více odpovídá současné realitě: v současnosti se každý rok otevře přibližně 150 000 nových dobíjecích míst. Automobilový průmysl jde ještě dále a odhaduje, že do roku 2030 bude potřeba 1,2 milionu nových nabíječek ročně. Tento rozdíl by se mohl pro Evropu stát Achillovou patou přechodu na elektromobilitu.
Rozvoj elektromobility má významně přispět k dosažení cílů EU v oblasti udržitelnosti klimatu. Bez odpovídající nabíjecí infrastruktury by se však tyto ambice mohly zastavit. Zejména v zemích s nižší hustotou dobíjecích stanic, ke kterým zatím patří i Česká republika, bude uspokojení rostoucí poptávky velkou výzvou.
Situace v ČR: rozvoj elektromobility brzdí spíše ceny aut než nedostatečný počet dobíjecích míst
Ve srovnání s EU na tom Česká republika z pohledu počtu nabíjecích stanic není tak špatně. Navíc poslední vývoj dává naději na lepší zítřky. Ke konci roku 2023 bylo v ČR (podle dat Ministerstva průmyslu a obchodu) zhruba 4300 veřejných dobíjecích bodů na 2300 dobíjecích stanicích, což je o pětinu více než rok předtím. Česko je v počtu dobíjecích míst na 13. místě z 27 států Evropské unie.
Podle dat Centra dopravního výzkumu připadá v EU v průměru 12,1 osobních elektrických vozidel na jeden veřejný dobíjecí bod. V Česku je to 6,7 vozidel, což nás řadí na šestou příčku mezi 27 členskými státy EU.
Naproti tomu elektromobilů v Česku přibývá mnohem nižším tempem, než je průměr EU. Loni se sice v ČR meziročně prodalo o 70 % více bateriových elektromobilů, ale celkový podíl elektrických vozů u nás činil pouhá 3 procenta, což nás spolu se Slovenskem řadí na úplně poslední místa v evropském žebříčku. Třeba v sousedním Rakousku je podíl elektroaut celých 20 procent, v Nizozemsku dokonce 30,7 procenta. Je neoddiskutovatelný fakt, že na prodeje elektromobilů mají podstatný vliv státní dotace.
Nejprodávanějším elektromobilem na českém trhu byla v roce 2023 Škoda Enyaq. Z celkových 6640 prodaných vozidel jich 1618 neslo značku Tesla (tržní podíl 24,4 %), 1442 (21,7 %) značku Škoda a celkově třetí skončil Volskwagen s 607 prodanými elektrovozy (9,1 %).