Oproti zastaralým SMS zprávám jsou internetové komunikátory doslova zjevením: Textové zprávy nemají omezenou délku, můžete posílat fotky, videa nebo třeba dokumenty a když vás omrzí psaní, prostě si přes komunikátor zatelefonujete – třeba i s přenosem obrazu. A bonus k tomu – kromě připojení k internetu nezaplatíte ani korunu navíc. Není divu, že počet zaslaných SMS zpráv setrvale klesá, zatímco služba WhatsApp a její podobně schopné alternativy letí raketově vzhůru. Více než 1,3 miliardy uživatelů komunikační služby WhatsApp si přitom denně napříč celým světem vymění 55 miliard zpráv.
Do náruče Facebooku
Když v roce 2014 koupil komunikační službu WhatsApp Facebook za neuvěřitelnou cenu 19 miliard dolarů, nutně se musely vynořit otázky, proč zaplatil tak obrovskou cenu za službu, která nemá zavedený obchodní model, na kterém by vydělávala peníze. Samozřejmě se spekulovalo o tom, že Facebooku jde především o osobní data uživatelů služby WhatsApp, který bylo v té době kolem 450 milionů. Facebook sice prohlašoval, že nechce propojovat svá data o uživatelích sociální sítě s databázemi WhatsApp, ale netrvalo dlouho a od srpna 2016 je propojení dat z obou služeb součástí podmínek ochrany soukromí, které musí každý uživatel před použitím služby odsouhlasit. WhatsApp a Facebook mezi sebou sdílejí například telefonní čísla uživatelů i další osobní údaje.
Soudě podle nepřetržitého růstu počtu uživatelů WhatsApp se lidé po celém světě propojením svých účtů u komunikační služby s Facebookem nijak zvlášť netrápí. Evropská komise má ale oči na stopkách a v květnu letošního udělila Facebooku pokutu ve výši 110 milionů eur, tedy bez mála 3 miliardy korun. Jde o trest za nesprávné a zavádějící informování o akvizici WhatsApp, kdy Facebook prohlašoval, že nebude schopen automaticky propojovat uživatelské účty komunikační služby a své sociální sítě. Evropská komise ale zjistila, že už v době akvizice v roce 2014 technická možnost automatického propojování uživatelských účtů Facebooku i WhatsAppu existovala a zaměstnanci Facebooku si toho byli vědomi.
Král mezi komunikátory
Bez ohledu na starosti kolem soukromí uživatelů je jisté, že WhatsApp pod křídly Facebooku (který mimochodem provozuje i vlastní komunikátor Messenger, těsně propojený s jeho sociální sítí) zcela ovládnul trh internetových komunikačních služeb. Pokud jde o soukromé uživatele, zcela nahradil historické služby typu ICQ a zcela podkopal dříve silnou pozici služby Skype, která stála za velkým boomem (video)telefonování po internetu. Skype se proto dnes pod křídly Microsoftu soustředí především na firemní klientelu.
WhatsApp nabízí obrovskou škálu funkcí, podporuje všechny aktuální platformy a vyniká perfektní ovladatelností a velmi vysokou úrovní spolehlivosti. Podívejte se s námi v listopadovém Chipu na možnosti a funkce celosvětově nejoblíbenějšího komunikátoru, o kterých jste možná doposud nevěděli.