Každý třetí podvodník si hraje na Microsoft
I v roce 2024 patří phishing k těm bohužel nejúčinnějším zbraním, které mají internetoví podvodníci k dispozici. Phishing kombinovaný se spoofingem spočívá v tom, že se vydávají za někoho jiného a pod touto rouškou z vás vylákají osobní informace, anebo i přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví a podobně.
Podle monitoringu společnosti Check Point byl za poslední kvartál roku 2023 nejvíce zneužívanou značkou Microsoft. Každý třetí podvod, ať už po telefonu, e-mailu nebo jinak, byl proveden šmejdy, kteří se vydávali za tuto americkou firmu.
První 4 pozice v globálu pak ještě uzavírá Amazon (9 % všech podvodů je vedených jménem Amazonu), Google (8 %) a Apple (4 %). Uživatelé v Česku jsou zvyklí spíše na to, že se šmejdi vydávají za bankovní či logistické společnosti, nebo za velké obchody, jako je například Alza.
Pozor na falešný Lidl
Během uplynulých Vánoce 2023 se také velmi častým terčem útoků stal obchodní řetězec Lidl, který má vlastní supermarkety, prodává ale i zboží na internetovém obchodu Lidl Shop.
Šmejdi se snažily formou podvodného e-mailu či sdělení na sociálních sítích podvodníci z důvěřivých lidí tahali soukromé informace, jako je adresa, telefonní číslo a podobně. Lákali přitom na to, že můžete vyhrát iPhone 15.
Dbejte opravdu zvýšené pozornosti na podobné návodné pokusy o podvod. Skutečný Lidl opravdu čas od času pořádá soutěž o iPhone, tato soutěž má však konkrétní podmínky a můžete si ji ověřit jak na webu Lidl.cz, tak v aplikaci Lidl Plus.
Zze snímků podvodu je patrné, že tato phishingová kampaň nebyla kdovíjak kvalitně zpracovaná. Obsahovala mnoho překlepů a viditelných stylistických chyb. Bohužel, od toho je pouze krůček k tomu, aby na příště podvodníci byli lépe připraveni. Dejte si proto pozor na jakékoliv podezřelé e-maily, zprávy či telefonáty.
Zdroj: Check Point tisková zpráva, Alza