Slavné „Auto byste neukradli“ má máslo na hlavě
Při zkoumání archivu webových stránek kampaně „Piracy. It's a Crime“ vyšlo najevo, že použitý font není licencovaný originál FF Confidential, ale jde o pirátskou kopii známou jako XBand Rough. Toto zjištění přináší ironický rozměr do kampaně, která se snažila přesvědčit veřejnost, že stahování filmů je stejně špatné, jako krádež hmotných věcí.

Původní font FF Confidential vytvořil Just van Rossum (mimochodem bratr tvůrce programovacího jazyka Python) v roce 1992. O čtyři roky později se objevila jeho téměř identická kopie pod názvem XBand Rough, spojená se společností Catapult Entertainment. A právě tuto kopii použila asociace Motion Picture Association of America (MPAA) ve své kampani, jak potvrdila analýza PDF souborů z tehdejších webových stránek.
Samotný van Rossum pro server TorrentFreak řekl, že sice vědě, že v kampani byl použit font podobný jeho dílu, ale netušil, že jde o neautorizovanou kopii.
Šedá zóna typografie
Otázka autorských práv u fontů je komplikovaná. V USA samotný vzhled písma (typeface) není chráněn autorským právem, ale počítačový soubor s fontem už ano, jelikož jde o určitý typ softwaru. V Evropě se zákony liší – například v Německu jsou fonty chráněny po dobu 25 let od publikace.
Není ani jasné, jak přesně vznikl font XBand Rough. Jedna z teorií naznačuje, že mohl být interně používán společností Catapult Entertainment pro jejich herní síť XBAND a později se nějak dostal na internet bez řádného uvedení autorství. MPAA (nyní známá již jen jako MPA) odmítla událost komentovat, což jen přilévá olej do ohně spekulací.
Nejsou to zdaleka jediné ukradené fonty
Využívání klonovaných fontů bez řádné licence není v komerčním světě bohužel ničím výjimečným. K podobným kauzám dochází pravidelně:
- V roce 2018 se řešil spor o typografii řetězce Shake Shack, kdy řetězec rychlého občerstvení čelil obvinění z neoprávněného používání fontu.
- Adobe se v roce 2015 dostalo do problémů kvůli fontu Calluna, který byl údajně použit bez řádné licence v marketingových materiálech.
- NBC Universal čelila v roce 2009 žalobě za neoprávněné používání fontu Bureau Eagle Bold ve filmové sérii Harry Potter.
- Velká banka HSBC musela v roce 2012 vypořádat mimosoudně spor s typografickým studiem za používání upraveného korporátního fontu bez souhlasu původních autorů.
Protipirátská kampaň, která se míjela účinkem
Ironie celé situace je o to větší, že samotná kampaň „Auto byste neukradli“ se podle Kanadského institutu pro internetovou politiku a veřejný zájem míjela účinkem a stala se spíše terčem posměchu. Studie behaviorální ekonomie z roku 2022 dokonce zjistila, že tato osvětová kampaň mohla ve skutečnosti míru pirátství zvýšit.
Video, které mělo odradit od kopírování filmů, totiž například museli shlédnout diváci originálních DVD filmů. A nedalo se přeskočit. Ti, kdo si pořídili nelegální a stejně kvalitní kopii na něm samozřejmě takovéto video neměli. Do roku 2009 vzniklo přes 100 parodií na tuto kampaň.
Odhalení používání pirátské kopie fontu jen přidává další kapitolu do příběhu kampaně, která se stala symbolem nepochopení digitálního světa ze strany zábavního průmyslu. To, co mělo být vážným varováním před porušováním autorských práv, se tak paradoxně stalo důkazem, že i samotní bojovníci proti pirátství občas sáhnou po neautorizované kopii – zvlášť když jde o něco tak nenápadného, jako je font.
Zdroj: bsky, Fonts in use, Cybernews, Ars Technica, Wikipedia